Jussi Koski, 41707c
jhkoskicc.hut.fi
Ohjaaja: Timo Laakso
28.5.1997
Lyhenteet 31. Johdanto 42. Satelliittijärjestelmistä 4 2.1 Satelliittien ratatyypit ja niiden ominaisuudet 42.1.1 GEO - Geostationääriset satelliitit 42.1.2 LEO - matalaratasatelliitit 52.1.3 MEO - satelliittijärjestelmät 52.1.4 HEO - Elliptiset satelliittiratkaisut 6 2.2 Tietoliikennesatelliittijärjestelmien kehitys 6 2.3 Olemassaolevat mobiilisatelliittijärjestelmät 73. Satelliittimatkapuhelimet 7 3.1 Tarpeista ja markkinatilanteesta 7 3.2 Tärkeimmät kehitteillä olevat hankkeet 83.2.1 ICO 83.2.2 Globalstar 93.2.3 Iridium 93.2.4 Odyssey 10 3.3 Lainsäädäntö 113.3.1 Poliittiset kysymykset 113.3.2 Taajuushallinta 113.3.3 Patenttikiistat 12 3.4 Tekniset ratkaisut 133.4.1 Järjestelmäarkkitehtuuri 133.4.2 Puheluiden välitys 143.4.3 Radiorajapinta 153.4.4 Päätelaite 16 3.5 Ominaisuudet 173.5.1 Kapasiteetit 173.5.2 Siirtonopeudet 173.5.3 Palvelut 17 3.6 Liityntä muihin järjestelmiin 183.6.1 Matkapuhelinjärjestelmät 183.6.2 Yleinen televerkko ja dataverkot 194. Järjestelmien tulevaisuudesta 19 4.1 MSS-järjestelmien rooli tietoliikennekentässä 19 4.2 Rahoitusmallit 21 4.3 Teledesic ja muut laajakaistajärjestelmät 225. Yhteenveto 236. Lähdeviitteet 24Lyhenteet
AMPS American Mobile Phone System,amerikkalainen
analoginen 900 MHzin matkapuhelinjärjestelmä
ATM Asynchronous Transfer Mode, pienten informaatiosolujen välitykseen perustuva laajakaistainen
datasiirtomuoto
CDMA Code Division Multiple Access, koodijakoinen
monipääsymenetelmä
DCS Digital Cellular System, ETSI:n standardoima
GSM:ään perustuva 1800 MHzin taajuudella toimiva matkapuhelinjärjestelmä
ES Earth Station, satelliittijärjestelmän
maa-asema
FCC Federal Communications Comission, Yhdysvaltojen
taajuushallinnasta vastaava organisaatio
FDMA Frequency Division Multiple Access,
taajuusjakoinen monipääsymenetelmä
FLMPTS Future Land Mobile Public Telecommunication
System, ITU:n standardoima kolmannen sukupolven maanpällinen
matkapuhelinjärjestelmä
GEO Geostationary Orbit, 35 786 km:n korkeudessa
maata kiertävä rata, jolla satelliiti pysyy maahan
nähden paikallaan
GSM Global System for Mobile Communication,
ETSI:n standardoima 900 MHzin taajuudella toimiva matkapuhelinjärjestelmä
HEO Highly Elliptical Orbit, voimakkaasti
elliptinen satelliittirata
HLR Home Location Register, GSM-verkon kotirekisteri
ICO Intermediate Circular Orbit, MEO-radasta
aiemmin käytetty nimitys.
IS-41/95/96 TIA:n standardeja amerikkalaiselle
CDMA-matkapuhelinjärjestelmälle
ITU International Telecommunications Union, kansainvälinen
telealan standardointi- ja hallinto-organisaatio
JDC Japan Digital Cellular, japanilainen matkapuhelinjärjestelmä
LEO Low Earth Orbit, Alle 2 000 km:n korkeudella
toimiva satelliittirata
MEO Medium Earth Orbit, Noin 10 000 km:n
korkeudella toimiva satelliittirata
MSC Mobile Switching Center, Matkapuhelinkeskus
MSS Mobile Satellite System, Satelliittimatkapuhelinjärjestelmä
PSTN Public Switched Telecommunicatons Network,
julkinen kytkentäinen televerkko
SAN Satellite Access Node, ICO-järjestelmän
maa-asema ja yhdyskäytävä
SMS Short Message Service, GSM-järjestelmän
lyhytsanomapalvelu
TDMA Time Division Multiple Access, aikajakoinen
monipääsymenetelmä
UMTS Universal Mobile Telecommunications System, ETSI:n standardoima kolmannen sukupolven maanpäällinen matkapuhelinjärjestelmä
VLR Visitor Location Register, GSM-verkon vierailijarekisteri
Vuosituhannen vaihteessa ovat markkinoille tulossa suoraan satelliittijärjestelmien
kautta toimivat pienet käsipuhelimet. Näitä satelliittimatkapuhelinkonsepteja
kutsutaan usein nimellä MSS (Mobile Satellite System),
ja niiden päämääränä on tarjota
globaali peittoalue ilman suuria alueellisia investointeja. Suunnitelmissa
ja kehitteillä on useita erilaisia ratkaisuja. Tässä
dokumentissa esitellään näistä selvimmin nykyisille
matkapuhelinmarkkinoille tähtäävät ja myös
tällä hetkellä todennäköisimmin toteutuvat
järjestelmät; ICO, Iridium, Globalstar ja Odyssey.
Dokumentissa käydään ensin yleisesti läpi
satelliittitietoliikenteen taustaa ja menetelmiä sekä
MSS-järjestelmiin liittyviä teknisiä, kaupallisia
ja poliittisiakin ratkaisuja. Järjestelmiä ei pyritä
esittämään tiukan teknisestä näkökulmasta,
eikä tarkkoja teknisiä yksityiskohtia kilpailutilanteen
ja kriittisen kehitysvaiheen takia olekaan paljoa tarjolla. Sen
sijaan tavoitteena on vertailla hankkeiden toteutusta keskenään
järjestelmätasolla ja löytää tiettyjä
ominaispiirteitä, jotka vaikuttavat järjestelmien tarjoamaan
palveluun ja näkyvät myös loppuasiakkaalle.
Dokumentissa on myös pyritty tarkastelemaan miten satelliittimatkapuhelinjärjestelmät
liitetään osaksi nykyistä ja tulevaa televiestinnän
kokonaiskenttää. Erityisesti sitä, miten toteutetaan
yhteistoiminta maanpäällisten matkapuhelinjärjestelmien
- eurooppalaisittain lähinnä GSM:n - kanssa. Lopuksi
hahmotellaan mikä rooli satelliiteilla voi olla tulevaisuuden
matkaviestin-järjestelmissä, ja esitellään
lyhyesti esimerkki seuraavan sukupolven mobiilisatelliittiratkaisusta;
Teledesic.
Kuva 1. Satelliitien ratavaihtoehdot
Oheissa kuvassa on esitetty erilaiset satel-liittien ratatyypit
oikeissa mittasuhteissaan. Sisäkkäin ympyränmuotoiset
LEO-, MEO- ja GEO-radat, sekä muutama esimerkki ellip-tistä
HEO-ratatyyppiä käyttävistä satellii-teista.
GEO (Geostationary Orbit) -satelliitit kiertävät
maata ympyränmuotoisella radalla päiväntasaajan
kohdalla. Satelliittien rata-korkeuden ollessa 35 786 km, on niiden
kiertoaika sama kuin maan, ja näin GEO-satelliitit pysyvät
maahan nähden paikallaan. Käytännössä
satelliittien radoissa esiintyy pieniä epäsäännöllisyyksiä
ja satelliitit piirtävät taivaalle pientä kahdeksikkoa.
GEO-satelliitin peittoalue ulottuu pohjois-eteläsuunnassa
noin 75:lle leveyspiireille, joiden välinen alue voidaan
peittää maailman-laajuisesti minimissään kolmella
GEO-satelliitilla.
GEO-satelliittijärjestelmien tärkeimmät edut ovat
ratkaisun yksinkertaisuus ja modulaarisuus, sekä satelliitin
erittäin suuri paikallaan pysyvä peittoalue, jolloin
puhelun aikana ei tarvitse vaihtaa yhteyttä satelliitista
toiseen. Kun satelliitti pysyy maahan nähden paikoillaan,
ovat maan ja satelliitin väliset viiveet vakioita ja lisäksi
avaruusosan kontrollijärjestelmä on suhteellisen yksinkertainen.
GEO-satelliittien heikkouksia ovat suuret siirtoviiveet ja lähetystehot.
Edestakainen 520 ms:n viive haittaa puheen ja kuittausta vaativan
datan siirtoa, ja ylittää moninkertaisesti ITU-T:n maksimiviivesuosituksen
100 ms [3]. Suuret etäisyydet ja rajoitettu taajuuskaista
vaativat puolestaan suuria lähetystehoja, jolloin päätelaitteet
ovat pienimmilläänkin kannettavan PC:n kokoisia. Lisäksi
GEO-satelliiteilla ei voida rakentaa peittoaluetta napa-alueille,
75. leveyspiiriä pidemmälle [1], [2].
LEO (Low Earth Orbit) -satelliiteiksi luokitellaan järjestelmät,
jotka käyttävät alle 2000 kilometrin korkeudessa
olevia kiertoratoja, haitallisten Van Allenin vyöhykkeiden
alapuolella. Tällöin satelliitin kiertoaika maan ympäri
vaihtelee puolestatoista kahteen tuntiin ja yksi satelliitti on
kerrallaan näkyvissä kymmenestä kahteenkymmeneen
minuuttiin. Globaalit LEO- järjestelmät vaativatkin
suuren määrän satelliitteja, matkapuhelinkäytössä
noin 50-70 kappaletta. Käytössä on myös pienempiä,
esimerkiksi vain ajoittaista peittoa tarjoavia LEO-matalarata-satelliittijärjestelmiä,
jotka usein käyttävät molempien napojen yli kulkevia
polar-ratoja.
LEO-ratkaisujen etuja GEO:oon verrattuna ovat tehokkaampi siirtokanavan
käyttö ja pienemmät tehovaatimukset, huomattavasti
pienemmät siirtoviiveet (n. 10-20 ms) ja mahdollisuus käyttää
pieniä, nykyisiä matkapuhelimia vastaavia päätelaitteita.
Vastaavasti ratkaisu vaatii huomattavasti kehittyneemmän
ohjaus- ja kontrollijärjestelmän, sillä yhteyksien
hallinta monimutkaistuu ja satelliittien välillä joudutaan
suorittamaan useammin handover-toimintoja. Lisäksi satelliitin
liikkuessa huomattavasti käyttäjään nähden,
ongelmaksi muodostuvat merkittävästi GEO-satelliitteja
suuremmat Doppler-siirtymät [2], [3]. Kooltaan LEO-satelliitit
ovat GEO-satelliitteja pienempiä ja helpommin laukaistavia,
mutta toisaalta myös lyhytikäisempiä [1].
MEO (Medium Earth Orbit) tai toiselta nimeltään
ICO (Intermediate Circular Orbit) -satelliittijärjestelmä
on eräänlainen edellisten välimuoto. Satelliitit
kiertävät ympyränmuotoisia ratoja noin 10 000 km
korkeudessa. Satelliitin kiertoaika on noin kuusi tuntia, ja ratkaisulla
voidaan rakentaa maailmanlaajuinen peittoalue kohtuullisella määrällä
satelliitteja, jotka käyttävät kahta tai kolmea
eri kiertorataa. Myös ominaisuuksiltaan MEO on eräänlainen
kompromissi GEO- ja LEO-ratkaisujen hyvien ja huonojen puolien
välillä. Toiminnaltaan ja järjestelmä-arkkitehtuuriltaan
se muistuttaa paljon LEO-järjestelmää. LEO:oon
verrattuna järjestelmä on yksinkertaisempi ja vaatii
harvemmin kanavanvaihtoa satelliitista toiseen (handover),
mutta siirtoviiveet ja -häviöt ovat puolestaan suurempia
[1] .
HEO (Highly Elliptical Orbit) satelliitit kiertävät
voimakkaasti elliptisellä radalla siten, että etäisyys
maasta on minimissään (perigee) 500 ja maksimissaan
(apogee) 50 000 kilometriä. Radan muodosta johtuen
satelliitti on suurimman osan ajasta maasta katsottuna samassa
apogeen suunnassa, ja näin voidaan rakentaa alueellista peittoa
esim. pohjoisille alueille. HEO-satelliitin kiertoaika vaihtelee
kahdeksasta tunnista vuorokauteen, ja niiden siirtoviiveet ja
-häviöt ovat verrannollisia GEO-satelliitteihin. Koska
nopeus maahan nähden on kuitenkin suuri, kärsivät
HEO-ratkaisut voimakkaista Doppler-siirtymistä [1].
Ensimmäiset kokeilut satelliittien käytöstä
teletoiminnassa perustuivat radioaaltojen passiivisen välittämiseen,
ja käyttivät alunperin kuuta heijastuspintana. Vuonna
1959 onnistuttiin näin muodostamaan ensimmäinen satelliittiyhteys
Atlantin yli. Ensimmäinen varsinainen teleliikennesatelliitti
oli AT&T-Bellin ja NASAn vuonna 1962 laukaisema Telstar 1.
Se oli LEO-radalla toimiva prototyyppi, jonka tarkoituksena oli
testata suunnitellun laajan LEO-satelliittijärjestelmän
periaatteita ja toimivuutta. Se pystyi välittämään
- vajaan kahden tunnin ajan päivässä - Atlantin
yli 600 puhekanavaa tai vaihtoehtoisesti yhden TV-kanavan.
1960-luvun alussa todistettiin myös GEO-satelliittikonseptin
toimivuus, ja sen pohjalta syntyi päätös globaalin
tietoliikennesatelliittijärjestelmän rakentamisesta.
Kaupallisia riskejä pidettiin kuitenkin niin suurina, että
1964 päätettiin perustaa kansainvälinen, voittoa
tavoittelematon yhteisö Intelsat operoimaan satelliittijärjestelmää.
Sen 1965 geostationaariselle radalle laukaistu Early Bird oli
ensimmäinen kaupallinen tietoliikennesatelliitti, ja pystyi
välittämään Atlantin yli 240 puhekanavaa tai
yhden TV-kanavan. (Vertailun vuoksi uuden sukupolven Intelsat
VII -satelliitit välittävät yli 200 000 puhekanavaa
ja useita TV-kanavia.)
Ensimmäisillä tietoliikennesatelliiteilla oli kaksi
selkeää päätehtävää: Tarjota
kiinteitä puhelinlinkkiyhteyksiä kaapeleiden ulottumattomiin
ja vaikeiden kulkuyhteyksien yli sekä mahdollistaa televisio-ohjelmien
vaihto kansallisten TV-yhtiöiden välillä. Näiden
kiinteiden satelliittipalveluiden pohjalta ryhdyttiin 1970-luvulla
kehittämään liikkuvia ratkaisuja merenkulun käyttöön.
Ensimmäisen kaupallisen merisatelliittijärjestelmän
rakensivat amerikkalaisten tietoliikenneyhtiöiden muodostama
Marisat ja avaruuslaitevalmistaja Hughes vuonna 1976. Kukin kolmesta
Marisat-satelliitista tarjosi vain noin kymmenen puhekanavaa,
mutta ne olivat erittäin luotettavia ja toimivat vielä
90-luvulla uudempien järjestelmien varasatelliitteina. Samanaikaisesti
Euroopassa ESA (European Space Association) suunnitteli
CEPT:n (The Conference of European Post and Telecommunications
Administrations) kanssa kokeellista satelliittiohjelmaa, Marotsia,
kansainvälisen merenkulun käyttöön. Marots
oli hyvin edistyksellinen suunnitelma, joka hyödynsi mm.
11/14 GHZ:n taajuuksia, TDMA-tekniikkaa ja hajautettua kontrollointijärjestelmää.
Ensimmäinen todella globaali merisatelliittijärjestelmä
syntyi kuitenkin vasta perustettaessa Intelsatin tavoin kansainvälinen
organisaatio Inmarsat (International Maritime Satellite Organisation)
vuonna 1976. Inmarsatilla oli tuolloin mahdollisuus valita edistyksellisen
ESA/CEPT-systeemin ja jo kokeillun Marisat-järjestelmän
välillä, joista se valitsi jälkimmäisen ensimmäisen
Inmarsat-A-ratkaisunsa pohjaksi. [4], [5]
Inmarsat on laajentanut toimintaansa merialueilta myös maa-
ja ilmailusovelluksiin, ja onkin vaihtanut virallisen nimensä
International Mobile Satellite Organisationiksi.
Tällä hetkellä Inmarsat tarjoaa GEO-satelliittijärjestelmiensä
kautta lähes globaalia puhe- ja datapalvelua yli 50 000 tilaajalle
[4]. Matkalaukkukokoisen analogisen Inmarsat-A päätelaitteen,
ja sen digitaalisen version Inmarsat-B:n lisäksi tarjolla
on pitkään ollut huomattavasti pienempikokoinen ja edullisempi,
vain datakäyttöön soveltuva Inmarsat-C päätelaite.
Inmarsatin päätuote tällä hetkellä on
kuitenkin M-järjestelmä, joka tarjoaa digitaalisia puhe-,
fax- ja 2.4 kbit/s datapalveluita 14,34 markan minuuttihintaan.
Pienimmät, vuonna 1996 markkinoille noin 20 000 markan hintaisina
tulleet Mini-M-päätelaitteet ovat kannettavan PC:n kokoisia,
mutta vaativat kuitenkin edelleen mm. antennin suuntaamisen satelliittia
kohti. Tällä hetkellä Inmarsatin tilaajat koostuvat
lähinnä erilaisten erikoisalojen edustajista: merenkäynnistä,
ilmailusta, liikenteestä, reporttereista, tutkimusasemista
ja -matkailijoista sekä tiedemiehistä.
Maailmalla on käytössä myös muita mobiilipalveluita tarjoavia satelliittijärjestelmiä. Qualcommin 12/14 Ghz taajuusalueella toimiva Omnitracs-järjestelmä on tarjonnut vuodesta 1988 kaksisuuntaisia sanoma- ja paikannuspalveluita USA:ssa ja myöhemmin Eutelsatin kautta myös Euroopassa. Tilaajia Qualcommilla on yli 10 000. Toinen yhdysvaltalainen yritys Geostar tarjoaa ajoneuvojen paikannusta ja hitaita liikkuvia datayhteyksiä satelliittien kautta noin 10 000:lle asiakkaalle [6]. Myös AMSC (The American Mobile Satellite Consortium) tarjoaa sanomapalvelua vuokraten tällä hetkellä siirtokapasiteettia Inmarsatilta, mutta on päättänyt myös oman satelliitin laukaisusta ja on vuoden 1997 aikana lähdössä kilpailemaan Inmarsatin kanssa alueellisesti myös mobiilipuhepalveluilla [4].
Maanpäällisten matkapuhelinverkkojen ja -palveluiden
kasvu on luonut uusia tarpeita, kun käyttäjät,
etenkin Länsi-Euroopassa ja Yhdysvalloissa ovat tottuneet
monipuolisiin liikkuviin palveluihin ja vaativat niitä paikasta
riippumatta. Toisaalta satelliittivälitteinen tekniikka on
osoittautunut toimivaksi, luotettavaksi ja kustannustehokkaaksi
vaihtoehdoksi kiinteän tietoliikenteen sovelluksissa, etenkin
laajaa kapasiteettia vaativassa televisio-ohjelmien jakelussa.
Vasta nyt satelliitti- ja antennitekniikka ovat kuitenkin tarpeeksi
kehittyneitä toimivien LEO- ja MEO-järjestelmien rakentamiseen
ja hallintaan, ja näin mahdollistavat käsipuhelinkokoisten
päätelaitteiden käytön satelliitin kautta.
Satelliittimatkapuhelinjärjestelmät onkin nähty
ratkaisuna moniin telealan ongelmiin: Ne voivat tarjota yhteyksiä
televerkkojen ulkopuolisille syrjäalueille ja kiinteän
puhelininfrastruktuurin osalta kehittymättömiin maihin.
Kiinnostavin mahdollisuus on kuitenkin maailmanlaajuisen matkapuhelinroamingin
mahdollisuus, maanpäällisten matkapuhelinjärjestelmien
markkinoiden ollessa jakaantunut alueittain, keskenään
yhteensopimattomien järjestelmien kesken. Tärkeimpänä
käyttäjäsegmenttinä nähdäänkin
yleisesti maksukykyiset, laajasti liikkuvat liikemiehet ja ammattikäyttäjät.
Tämän markkinasegmentin kokoarviot vaihtelevat lähteestä
riippuen suuresti noin 2-5 miljoonan käyttäjän
välillä, ja markkinatilanne muutaman vuoden päästä
tulee riippumaan suuresti myös maanpäällisten matkapuhelinverkkojen
kehityksestä.
Kehitysmaissa harvan kiinteän puhelinverkon korvaaminen satelliittijärjestelmällä
on nopea tapa kehittää maan perusinfrastruktuuria, kun
valmis järjestelmä on jo olemassa, ja lisäkustannukset
muodostuvat pelkistä päätelaitteista. Markkinasegmentti
on arvioitu noin 2.6-2.7 miljoonan liittymän suuruiseksi
vuoteen 2006 mennessä [15]. Rohkeimpien arvioiden mukaan
käyttäjiä taas olisi vuonna 2010 jo n. 35 miljoonaa
10. Imagon kannalta käyttäjäryhmä on jokatapauksessa
merkittävä. Taloudellisesti se ei kuitenkaan ole suhteessa
muihin käyttäjäryhmiin yhtä merkittävä,
sillä oletettavasti sekä puheluhinnat että käyttövoluumit
ovat huomattavasti pienempiä kuin muilla asiakassegmenteillä.
Täysin muiden televerkkojen tavoittamattomissa sijaitsevien
alueiden käyttäjät, lähinnä erilaisten
erikoisalojen edustajat ja retkeilijät, muodostavat järjestelmille
todennäköisesti vain melko pienen oheissegmentin. Ainoa
merkittävä yksittäinen kohderyhmä on ehkä
merenkulku. Suuren koti- ja pientoimistoasiakkaiden segmentin
osuutta on varmasti alkuperäisistä ennusteista laskenut
matkapuhelinjärjestelmien - etenkin GSM:n - valtava suosion
kasvu ja peittoalueen kattavuus. Paikkansa vakiinnuttaneiden maanpäällisten
järjestelmien kanssa on tällä alueella vaikea lähteä
enää kilpailemaan.
ICO on Inmarsatin johtaman Project 21:n perustalta perustettu
kaupallinen yritys, joka keskittyy nimenomaan uuden käsipuhelinjärjestelmän
kehittämiseen, erillään Inmarsatin perinteisemmistä
toiminnoista. ICO:lla on vanhojen Inmarsat-suhteidensa ansiosta
laaja yli 80 maahan ylettyvä omistuspohja ja Inmarsat on
noin kymmenen prosentin osuudellaan suurin yksittäinen omistaja.
ICO:ssa on myös mukana useita valtiollisia teleyhtiöitä
etenkin Aasiasta ja Euroopasta, joukossa myös Telecom Finland.
Tärkeitä omistajia ja yhteistyökumppaneita ovat
mm. Beijing Marine & Navigations Co, Intian VSNL, Satellite
Phone Japan, Korea Telecom, Saksan DeTeMobil sekä Comsat
USA:sta [7]. ICO:n jakelun hoitavat paikalliset osakkaat ja yhteistyöoperaattorit,
jotka saavat yleensä yksinoikeuden tietyllä alueella.
Tällä hetkellä on tehty sopimus reilun kolmenkymmenen
operaattorin kanssa.
ICO on MEO-radalla toimiva 12 satelliitin ja 12 maa-aseman (SAN,
Satellite Access Node) järjestelmä, joka voidaan
nähdä loogisena jatkona ja evoluution tuloksena Inmarsatin
A/B-, C- ja M-järjestelmille. ICO onkin tässä esitetyistä,
kehitteillä olevista hankkeista ehkä selkeimmin asiakastarpeista
syntynyt - ei teknologialähtöinen - projekti. Sen tekniset
ratkaisut ovat suhteellisen konservatiivisia, kokeiltuihin ja
luotettaviin teknologioihin perustuvia. ICO:n periaatteena on
hyödyntää mahdollisimman paljon olemassaolevaa
GSM-teknologiaa, ja ICO onkin jäsenenä GSM MoU:ssa (Memorandum
of Understanding). Avaruustekniikkaan liittyvissä kysymyksissä
ICO:n yhteistyökumppanina on Hughes Space and Communications,
joka suunnittelee ja valmistaa ICO:n satelliitit ja niihin liittyvän
ohjausjärjestelmän. Hughes on maailman johtava, myös
satelliitti-TV-palveluoperaattorina toimiva tietoliikennesatelliittiyritys,
jolla on 30 vuoden kokemus GEO-satelliiteista. ICO:n maa-asemia
yhdistävän runkoverkon ICONET:n suunnittelevat ja toteuttavat
yhteistyönä NEC, Hughes ja Ericsson [8].
Ensimmäinen ICO-satellitti on suunniteltu laukaistavaksi vuoden 1998 lopulla, ja kaupallinen toiminta aloitettaisiin vuonna 2000 [9]. Järjestelmän kustannuksiksi on arvioitu noin 2.6 miljardia dollaria, josta laajan rahoituspohjan ansiosta on tällä hetkellä koossa reilut 1.5 miljardia [10]. ICO arvioi tärkeimmiksi käyttäjäsegmenteikseen ja kohderyhmikseen [8]:
Globalstar on Loral Space & Communicationsin ja Qualcommin
käynnistämä satelliitti-matkapuhelinjärjestelmähanke.
Qualcommilla on vastuualueenaan matkapuhelinosaaminen, yhdyskäytävien,
päätelaitteiden ja maanpäällisten ohjausjärjestelmien
suunnittelu ja toteutus. Loral on päävastuussa avaruustekniikasta,
ja sen yhteistyökumppaneina hankkeessa toimivat Alcatel,
Alenia Spazio, Daimler-Benz Aerospace sekä Hyundai. Globalstar
on tehnyt sopimukset muutaman suuren palveluntarjoajan kanssa,
jotka saavat yksinoikeuden Globalstarin jakeluun tietyillä
alueilla. Sopimusoperaattoreita ovat amerikkalainen Air Touch,
eteläkorealainen Dacom, France Telecom, englantilainen Vodafone
ja italialainen Elsag Bailey. Koska esimerkiksi Air Touchin lisenssi
kattaa USA:n Japanin, Malesian, Portugalin, Australian, Alankomaat,
Sveitsin ja Belgian (sekä yhteistyöyritysten kautta
myös Kanadan ja Meksikon), hoidetaan Globalstarin jakelu
käytännössä lisensoimalla oikeudet eteenpäin
paikallisille markkinoille. Suomessa palvelua tulee - Dacomin
lisenssillä - tarjoamaan Radiolinjan ja Hyundain muodostama
Globalstar Finland Oy [11].
Globalstar-järjestelmä koostuu 48 LEO-satelliitista
ja 100-210 eri puolilla maapalloa sijaitsevasta yhdyskäytävästä.
Globalstarin strategiana on hyödyntää olemassaolevia
maanpäällisiä siirtoverkkoja mahdollisimman paljon,
ja reitittää kaikki liikenne niiden kautta. Tällöin
kaikki palveluntarjoajat rakentavat järjestelmään
omat yhdyskäytävänsä. Satelliittiradat takaavat
maailmanlaajuisen peittoalueen 70. leveyspiirien välillä
ja ovat optimoituja tarjoamaan parhaan kapasiteetin ja diversiteetti-ominaisuudet
tiheimmin asutetuilla alueilla; 25.-50. leveyspiirien välillä
molemmilla pallonpuoliskoilla.
Jos aikataulu pitää, ensimmäinen Globalstar satelliitti
ammutaan radalleen syksyllä 1997, ja koko avaruusosan on
suunniteltu olevan käytössä vuonna 1999. Koko järjestelmän
maailmanlaajuinen toiminta riippuu kuitenkin myös maa-asemien
(ES, Earth Station) ja yhdyskäytävien valmistumisaikataulusta.
Globalstarin kustannusarviot liikkuvat noin 2.2-2.5 miljardin
dollarin ympärillä, johon ei ole kuitenkaan laskettu
mukaan maanpäällisten yhdyskäytävien osuutta.
Pääomaa ja sijoituksia järjestelmään
on tällä hetkellä 800 miljoonaa dollaria, mutta
Globalstarin omien tietojen mukaan se on hankkinut noin 75 % tarvittavasta
rahoituksesta[10]. Globalstar näkee pääkohderyhminään
muiden hankkeiden tapaan kansainväliset matkustajat, kuljetusalan
ja merenkulun sekä liikkuvat erityskohderyhmät. Erityisen
merkittävänä segmenttinä on nähty myös
hinnaltaan kohtuulliset yhteydet telepalveluiden ulkopuolisille
alueille kehitysmaissa 10. Globalstarin puheluhinnoista on esitetty
jonkin verran kilpailijoita pienempiä arvioita, mutta niissä
ei yleensä ole otettu huomioon paikallisen operaattorin kustannuksia,
vaan arvioitu pelkän satelliittiyhteyden hintaa. Kuitenkin
verrattuna toiseen LEO-hankkeeseen, Iridiumiin, tähdännee
Globalstar enemmän tavallisten, hintatietoisten kuluttajien
markkinoille [12].
Iridium on Motorolan vuonna 1990 perustama tytäryhtiö,
jonka nimi tulee alunperin suunnitellusta 77 satelliitin LEO-järjestelmästä.
77 on myös iridium-alkuaineen järjestysluku, mutta myöhemmin
satelliittien lukumäärä on kehittyneempien GaAs-mikroaaltokomponenttien
avulla pudonnut 66:een. Vaikka Iridium-hanke onkin voimakkaasti
Motorola-vetoinen, on mukana lisäksi mm. Japanin toiseksi
suurimman puhelinyhtiön DDI:n, Sonyn ja Mitshubishin muodostama
yhteenliittymä, China Great Wall Industry corp. sekä
saksalainen Vebacom [12]. Myös Iridiumin strategiana on antaa
jakeluoikeudet 15 alueelliselle sijoittajalle, jotka ovat lisensoineet
palvelua eteenpäin jo yli sadalle palveluntarjoajalle [10].
Iridium on tässä esitellyistä hankkeista modernein,
teknisesti mielenkiintoisin ja kunnianhimoisin. Sen toiminta ilman
maanpäällistä runkoverkkoa ja puheluiden välitys
satelliittien kesken on tekniikkaa, jota ei ole koskaan testattu
kaupallisissa järjestelmissä, vaan ainoastaan sotilassovelluksissa.
Toisaalta Iridium hyödyntää myös monia olemassaolevia
GSM-verkon ratkaisuja. Järjestelmän kustannusarviot
ovat noin 3.4 miljardia dollaria, ja rahoitusta tällä
hetkellä on hankittuna 2.65 miljardia [10]. Alunperin oli
tarkoitus lähettää ensimmäiset Iridium-satelliitit
radalleen tämän vuoden tammikuussa, ja 40 satelliittia
lisää vielä tämän vuoden puolella. Aikataulu
on nyt kuitenkin viivästynyt mm. lentokonevalmistaja McDonnel-Douglasin
Delta II-laukaisurakettien ongelmien takia ja Iridium etsii uusia
yhteistyökumppaneita mm. Kiinasta ja Venäjältä
[13]. Viisi ensimmäistä Iridium-satelliittia laukaistiin
lopulta onnistuneesti 5 toukokuuta [32].
Iridium voidaan tässä esitetyistä hankkeista nähdä
ehkä eniten jonkinlaisena high-end -tuotteena, jonka tärkeimpänä
kohdesegmenttinä ovat esimerkiksi paljon matkustavat ja yhteyksiä
tarvitsevat maksukykyiset liikemiehet. Sekä päätelaitteiden
että puheluhintojen on arvioitu olevan noin kolme kertaa
kilpailevia järjestelmiä kalliimpia, mutta arvioissa
on suuria eroja. Lopullisen hinnan ratkaisevat kuitenkin markkinat
ja kilpailutilanne.
Odyssey Telecommunications International Inc. (OTI) on yhdysvaltalaisen
TRW:n ja kanadalaisen Telegloben muodostama yhtiö, joka kehittää
globaalia satelliittimatkapuhelin-järjestelmää.
Yrityksistä TRW on perinteikäs avaruus- ja puolustustekniikan
osaaja, ja Teleglobe puolestaan kansainvälinen teleoperaattori.
Odyssey-järjestelmä koostuu 12 MEO-satelliitista ja
seitsemästä palveluntarjoajien omistamasta ja ylläpitämästä
maa-asemasta. Myös Odyssey tähtää yhteensopivuuteen
ja joustavaan toimintaan GSM-järjestelmän kanssa.
Odysseyn kunnianhimoisena tavoitteena on olla puheluhinnoiltaan
edullisin globaaleista satelliittimatkapuhelinjärjestelmistä.
Se on optimoitu nimenomaan kustannustehokkaaksi ratkaisuksi, mutta
lopulliset kuluttajahinnat ratkeavat pitkälti markkinatilanteen
ja jakelukanavien perusteella. Odyssey tähtää kansainvälisten
matkustajien ja liikenteen lisäksi erityisesti kehitysmaiden
uusille telemarkkinoille. Odyssey-suunnitelmaan kuuluu mm. Wireless
Village Network -konsepti, jolla voidaan rakentaa satelliittijärjestelmän
kautta toimivia ja ylläpidettäviä edullisia paikallispuhelinverkkoja
[21].
Kustannusarvio järjestelmälle on n. 3.2 miljardia dollaria,
josta rahoitusta on löytynyt vasta 150 miljoonaa [10]. Odysseyn
kustannusarviot vaihtelevat kuitenkin hyvin paljon, jotkut lähteet
arviovat sen jopa kehitteillä olevista järjestelmistä
halvimmaksi (n. 1.8 mrd) [18]. Odyssey suunnittelee tarjoavansa
osakkuuksia järjestelmään varsin avoimelta pohjalta,
ei siis alueellisina yksinoikeuksina. Tällä hetkellä
sen rahoitus ja toteutumismahdollisuudet ovat tässä
esitetyistä ratkaisuista kuitenkin kaikkein epävarmimmalla
pohjalla.
Satelliittimatkapuhelinjärjestelmät ovat ensimmäisiä
todella globaaleja tietoliikennejärjestelmiä, joissa
yksi julkinen verkko kattaa koko maapallon. Tällöin
niiden on verkkojen välistä yhdysliikennettä ja
sijainninseurantaa (roaming) varten, kansainvälisten
määrittelyjen ja yhteensopivuuden lisäksi, hankittava
kansallisen suvereniteetin perusteella myös erilliset toimiluvat
joka maassa. Tämä tulee olemaan mielenkiintoinen prosessi,
sillä monesta maasta, etenkin Afrikassa, mm. puuttuu lähes
täysin alan lainsäädäntö, viranomaiset
ja toimilupajärjestelmä. Ainoa tähän mennessä
vastaavia palveluita tarjonnut järjestelmä on ollut
kansallisten teleoperaattorien omistama Inmarsat. Nyt kun mukaan
on tulossa myös yksityisiä yrittäjiä, ovat
joidenkin maiden hallitukset huolissaan kilpailusta valtionoperaattorien
verkkojen kanssa - vaikka ovatkin toisaalta hyvin kiinnostuneita
satelliittijärjestelmien tarjoamista mahdollisuuksista infrastruktuurin
kehittämisessä. Erityisesti pelätään
tuottoisan ulkomaanpuheluliikenteen menetystä [14].
Ongelmia saattaa syntyä mm. sotaa käyvissä maissa,
joissa tietoliikenne muodostaa strategisesti tärkeän
osa-alueen, ja globaalit satelliittijärjestelmät nähdään
turvallisuusuhkana. Joissain suljetummissa maissa, kuten Kiinassa,
kontrolloimaton ulkomainen liikennejärjestelmä voi olla
myös poliittisesti arka kysymys 15. Myös kauppapoliittiset
tekijät vaikuttavat, ja protektionistisia asenteita on esiintynyt
erityisesti amerikkalaisten järjestelmien hyväksynnästä
Euroopan markkinoille, koska useilla Euroopan mailla on omat intressinsä
sidottuna ICO-järjestelmään. Toisaalta amerikkalaiset
pelkäävät ICO:n hyötyvän puolivaltiollisesta
omistuspohjastaan ja eurooppalaiset puolestaan syyttävätkin
USA:ta ICO:n lisenssoinnin tahallisesta viivytyksestä 10,
[12].
Lainsäädäntökysymyksiä ja mielipiteidenvaihtoa
varten ITU (International Telecommunications Union) järjesti
lokakuussa 1996 World Telecommunications Policy Forum -kokouksen,
jossa luonnosteltiin alustava MoU ja sovittiin alan toimintaperiaatteista.
Sopimukseen päästiin mm. päätelaitteiden vapaasta
liikkumisesta, mutta avoimia kysymyksiä on vielä useita
mm. tyyppihyväksyntään sekä operaattorien
ja taajuuksien lisensointiin liittyen. Työ kuitenkin jatkuu,
ja MoU:n pitäisi olla valmiina allekirjoitettavaksi vuoden
1997 aikana. Kokouksessa ITU vaati myös, että järjestelmien
täytyy tulevaisuudessa pystyä sulkemaan yhteydet maihin,
jotka eivät ole palvelua hyväksyneet [16].
Kaikkien radiotietä käyttävien järjestelmien
kriittisimpiä kysymyksiä on rajallisen taajuuskapasiteetin
käyttö ja radioresurssien kansainvälinen allokointi.
Globaalien satelliittijärjestelmien tapauksessa maapalloa
ei voida enää jakaa ITU-R:n normaalin periaatteen mukaan
kolmeen osaan, Aasiaan, Amerikkaan ja Eurooppa-Afrikkaan, vaan
maailmanlaajuinen yhteistyö ja hyväksyntäkäytäntö
ovat välttämättömiä. Vuonna 1992 ITU:n
järjestämä kansainvälinen WARC-92 (World
Administrative Radio Conference) varasi satelliittimatkapuhelinjärjestelmien
käyttöön taajuuksia 1.6 / 2.4 GHzin alueelta. Tällä
taajuusalueella toimivat edellä esitetyistä järjestelmistä
Globalstar, Iridium ja Odyssey. Päätöksen jälkeen
FCC (Federal Communications Comission), joka vastaa taajuushallintaa
koskevista määräyksistä USA:ssa, on tukenut
voimakkaasti lähinnä amerikkalaisten hankkeiden lisensointia.
Se onkin periaatteessa hyväksynyt kolme em. järjestelmää,
joista kuitenkin Odyssey tarvitsee vielä lisänäyttöjä
taloudellisesta tilanteestaan [14], [16].
Koodijakotekniikkaa käyttävät Globalstar ja Odyssey
jakavat FCC:n päätöksellä Amerikassa keskenään
osan taajuuskaistasta ja aikajakoiselle Iridiumille on varattu
omat taajuutensa. Vuoden 1996 lopulla nämä kolme sopivat
ajavansa yhteisesti vastaavaa taajuusjakoa myös muualla maailmassa.
Ongelmia vastaavien taajuuksien vapauttamisessa tulee olemaan
ainakin Venäjällä 10.
Yhdysvalloilla ja Euroopalla on ollut taajuushallintakysymyksissä
selkeitä näkemyseroja. 1992 USA:n ajaessa voimakkaasti
LEO-satelliittijärjestelmien kehitystä, tiheään
asutun Euroopan kiinnostus painottui selkeästi kolmannen
sukupolven maanpäällisten matkapuhelinverkkojen kehitykseen.
FLMPTS:lle (Future Land Mobile Public Telecommunication System)
varattiinkin kompromissina vuoteen 2005 asti 2 GHz:n alueelta
300 MHz:n taajuuskaista, jota voidaan myöhemmin jakaa myös
muuhun käyttöön. Vuonna 1995 ITU:n jäsenet
päättivät kuitenkin WRC-95 -kokouksessa vapauttaa
osan taajuusalueesta satelliittimatkapuhelinjärjestelmien
käyttöön jo vuodesta 2000 alkaen [17]. Suunnitteilla
olevista merkittävistä järjestelmistä ICO
toimii tällä 2 GHz:n taajuusalueella.
Mobiililinkkien lisäksi radioresursseja vaativat satelliittien
ja maa-asemien väliset syöttölinkit toimivat ICO:ssa
ja Globalstarissa WRC-95:n satelliittijärjestelmille varaamalla
C-kaistalla. Iridium ja Odyssey käyttävät syöttölinkeillään
puolestaan Ka-kaistoja, jonka lisäksi Iridium tarvitsee taajuuksia
myös satelliittien välisiä linkkejä varten.
Seuraavaan taulukkoon on koottu järjestelmien eri linkeillä
käyttämät taajuudet [2].
Mobiili uplink (MHz) | 1610 - | 1621,0 | ||
Mobiili downlink (MHz) | 2483 - | 2500,0 | ||
Maa-asema uplink (GHz) | ||||
Maa-asema downlink (GHz) | ||||
Satelliittien väliset linkit (GHz) |
Kiinnostavan tilanteen kilpailevien järjestelmien kesken
aiheuttaa se, että TRW:lle on myönnetty eräitä
erittäin laajoja patentteja satelliittijärjestelmien
alueella. Vuonna 1995 TRW onnistui patentoimaan USA:ssa - oman
tulkintansa mukaan - mm. koko MEO-satelliitteja käyttävän
matkapuhelinkonseptin omiin nimiinsä, ja se on saanut Odyssey-järjestelmälleen
eräitä oikeussuojauksia myös Euroopassa, esim.
Saksassa. Alunperin TRW kehitti 90-luvun alussa satelliittipuhelinjärjestelmää
yhteistyö-sopimuksella Inmarsatille, mutta Odysseyn edustajien
mukaan tekijänoikeuksista ei sovittu, ja ne kuuluvat TRW:lle
[19]. Lopulta toukokuussa 1996 TRW Inc. aloitti USA:ssa oikeusjutun
ICO Global Communicationsia vastaan. ICO puolestaan uskoo, ettei
esimerkiksi MEO-rata voi olla patentoitavissa, ja että se
voi jatkaa järjestelmänsä kehittämistä
loukkaamatta TRW:n patentteja. Lakiasiantuntijoiden mielestä
on melko epätodennäköistä, että patenttioikeudet
tulkittaisiin oikeudessa riittävän laajoiksi. Jos näin
kuitenkin kävisi ja, TRW voittaisi oikeusjutun, olisi sillä
vakavia seurauksia, ei vain ICO:n, vaan koko satelliittialan tulevaisuuden
kannalta [20].
Kuva 2. ICO:n satelliittijärjestelmä
Järjestelmistä ICO ja Odyssey perustuvat MEO-satelliittiratkaisuun.
ICO:n kahdella radalla kiertää molemmilla 5 satelliittia
ja yksi varasatelliitti, 45º kulmassa päiväntasaajaan
nähden. Ratkaisu on suunniteltu optimoimaan satelliittidiversiteetti
siten, että mahdollisimman monta satelliittia kerrallaan
on käyttäjän näkyvissä, ja esteiden sattuessa
voidaan aina valita paras yhteys 8. Odyssey puolestaan käyttää
kolmea 50º kulmassa olevaa kiertorataa, joilla kullakin neljä
satelliittia ja yksi varasatelliitti 23. Myös Odysseyssa
useampia satelliitteja on käyttäjän näkyvissä,
mutta varsinaista diversiteettiä ei käytetä, vaan
käyttäjä kommunikoi vain yhden satelliitin kanssa
kerrallaan ja tarkkailee muita. Eräs MEO-ratkaisun eduista
on sen modulaarisuus, jolloin kapasiteettia voidaan kasvattaa
lisäämällä satelliitteja alkuperäisten
ratojen lähelle 18.
Kuva 3. Globalstarin satelliittijärjestelmä
Globalstar ja Iridium ovat satelliittiratkaisuissaan päätyneet
LEO-konfiguraatioon. Globalstarissa peittoalue on rakennettu leveyksille
70º ja ratoja on 8, joilla kullakin kuusi toimivaa ja yksi
varasatelliitti. Iridiumin kiertorata on huomattavasti matalampi,
jolloin globaalin peittoalueen rakentamiseksi satelliittejakin
tarvitaan enemmän. Iridium käyttää kuutta
napojen yli kulkevaa rataa, joilla jokaisella 11 toimivaa ja yksi
varasatelliitti. Näistä kahdesta Globalstar hyödyntää
useamman satelliitin diversiteettiä, joka on maksimoitu tiheimmin
asutetuilla alueilla 25-50º 18.
Kuva 4. Iridiumin satelliittijärjestelmä
ICO:n 12 maa-asemaa SAN:ia (Satellite Access Node) muodostavat
oman verkkonsa ICONET:n. Suomea lähin SAN tulee ilmeisesti
sijaitsemaan Saksassa. SAN:it liittyvät muihin televerkkoihin
kolmansien osapuolten omistamien ja operoimien yhdyskäytävien
kautta. Odysseyn maa-segmentti on rakenteeltaan hyvin samankaltainen
ja koostuu seitsemän maa-aseman muodostamasta verkosta 22.
ICO pyrkii hyödyntämään ja käyttämään
uudelleen mahdollisimman paljon GSM-tekniikkaa ja -arkkitehtuuria.
Jokainen SAN sisältää GSM:n vierailijarekisterin
VLR:n (Visitor Location Register) tavoin tiedot siihen
rekisteröityneistä tilaajista, ja järjestelmä
sisältää myös keskitetyn tilaajatietorekisterin
HLR (Home Location Register) 8.
Globalstar eroaa edellisistä selkeästi maanpäällisen
järjestelmän laajuudessa, osittain satelliittien matalamman
radan ja pienemmän peittoalueen vaatimuksesta - sekä
toisaalta hyvin erilaisen strategian johdosta. Järjestelmä
tulee koostumaan noin 100-210 maa-asemasta, jotka muista järjestelmistä
poiketen kuuluvat paikallisille palveluntarjoajille. 210 maa-aseman
on laskettu kattavan maan asutut alueet joitain napa- ja valtamerialueita
lukuunottamatta, mutta aluksi lähdetään varmasti
liikkeelle pienemmällä määrällä.
Globalstarin peittoalue onkin siis kiinni myös siitä,
onko kannattavaa rakentaa maa-asemia vastaanottamaan satelliittien
peilaamaa liikennettä. Maa-asemat liittyvät suoraan
kiinteästi matkapuhelinverkon keskukseen MSC (Mobile Switching
Center), ja järjestelmä käyttää pitkälti
hyväksi mobiilioperaattorin verkon ominaisuuksia 11, 18.
Iridium ei LEO-konfiguraatiostaan huolimatta vaadi yhtä suurta
maanpäällistä infrastruktuuria, sillä muista
poiketen se käyttää satelliittien välisiä
linkkejä ja reitittää sekä puhelunsa että
signalointinsa itsenäisesti satelliitista toiseen. Jokainen
satelliitti on jatkuvasti yhteydessä neljään naapurisatelliittiin,
muodostaen näin joustavan verkon. Kolmessa em. järjestelmässä
satelliitit toimivat perinteisesti yksinkertaisina peileinä,
jotka välittävät liikenteen läpinäkyvästi
suoraan takaisin maahan. Yhteydet muihin televerkkoihin järjestetään
kuitenkin maa-asemien avulla, joita voidaan melko vapaasti sijoitella
noin 15 kappaletta ympäri maapalloa. Iridium on muuten omaksunut
verkkoarkkitehtuurinsa pitkälti GSM:stä, ja maa-asemat
sisältävät käytännössä GSM-MSC:n
ja siihen liittyvät tietokannat (EIR, AUC, HLR ja VLR) 18,
24.
ICO:ssa, Odysseyssa ja Globalstarissa satelliitit toimivat pelkkänä
peittoalueen tarjoavana tukiasemajärjestelmänä
ja kaikki reititys hoidetaan maanpäällisessä runkoverkossa.
Näiden järjestelmien välillä on kuitenkin
selkeä strateginen ero siinä, että Globalstarin
lähtökohtana on tarjota vain viimeinen satelliittitilaajayhteys
ja reitittää puhelu välittömästi yleiseen
verkkoon. Näin yhteys annetaan mahdollisimman aikaisessa
vaiheessa paikallisen osapuolen vastuulle, eli taataan paikalliselle
operaattorille lisäarvoa ja viranomaisille toiminnan kontrollointimahdollisuus.
ICO:n ja Odysseyn huomattavasti harvemmat maa-asemat muodostavat
puolestaan varsinaisen verkon, jonka sisällä puhelut
voidaan reitittää mahdollisimman lähelle maanpäällistä
vastaanottajaa. Näin minimoidaan ulkopuolisten osapuolten
perimiä kaukopuhelukustannuksia pitkillä ulkomaanyhteyksillä,
mutta joissain tapauksissa puhelua puolestaan joudutaan turhaan
kierrättämään toisessa maassa sijaitsevan
maa-aseman kautta. Esimerkiksi soitettaessa Suomessa kiinteästä
verkosta viereisen seinän takana sijaitsevaan ICO-puhelimeen
kiertää puhelu Saksassa sijaitsevan SAN:n kautta. Iridiumissa
puhelu reititetään samoin mahdollisimman lähellä
kiinteän verkon tilaajaa sijaitsevaan maa-asemaan - tai suoraan
toiseen Iridium-puhelimeen - satelliittien välisten linkkien
avulla. Suurin osa prosessoinnista ja kytkennästä on
siis siirretty satelliitteihin, ja maa-asema valitaan optimaalisesti
yhteyttä muodostettaessa [18].
Kuten kaikissa muissakin liikkuvan tietoliikenteen sovelluksissa,
on liikkuvuuden hallinnalla satelliittimatkapuhelinjärjestelmissä
keskeinen rooli. Perinteisemmistä matkapuhelinverkoista poiketen
nyt liikkuvat käyttäjien lisäksi myös tukiasemina
toimivat satelliitit, jolloin kuvio monimutkaistuu hieman. ITU-T
on varannut kullekin esitellyistä järjestelmistä
kaksi globaalisti toimivaa "maatunnusta" (+8810, ...+8819)
[28]. Voidaan siis lähteä siitä, että satelliitti-puhelimeen
voidaan soittaa yhdellä ja samalla numerolla paikasta riippumatta.
Jatkossa kun järjestelmät integroidaan olemassaoleviin
matkapuhelinverkkoihin voidaan todennäköisesti molemmissa
verkoissa toimivaan dual mode -puhelimeen soittaa sijainnista
ja aktiivisesta verkosta riippumatta esim. GSM-numerolla.
Jotta puhelu voidaan yhdistää oikeaan paikkaan, tulee
tilaajien sijaintitietojen löytyä yhdestä keskitetystä
rekisteristä. Globalstar käyttää täysin
olemassaolevan verkon rekistereitä, ja esim. Globalstar/GSM-tilaajan
tiedot löytyvät koti-GSM-operaattorin HLR:stä,
ja ovat saatavilla GSM-MAP-signalointiverkon kautta. Muut järjestelmät
sisältävät omat GSM-arkkitehtuurista omaksutut
kotirekisterinsä, joista löytyvät tiedot tilaajasta
ja vierailijarekisteristä (VLR), jonka alueella tilaaja parhaillaan
liikkuu [27]. Koska teknisiä yksityiskohtia on julkaistu
melko varovasti, on osittain epäselvää miten sijaintialueet
muodostuvat. Todennäköisin ratkaisu lienee kuitenkin,
että VLR-alueen muodostavat yhteen tiettyyn maa-asemaan kulloinkin
yhteydessä olevat satelliitit, jolloin VLR-tietoa ei tarvitse
päivittää HLR:ään jatkuvasti pelkän
satelliittien liikkeen mukaan [18]. Tarkasti ei ole myöskään
määritelty, miten päätelaitteet kuuntelevat
järjestelmän lähettämää yleisinformaatiota,
tehdäänkö sijainninpäivitykset maa-asemalle
satelliittikohtaisesti ja miten laajasti päätelaitteen
haku (paging) suoritetaan.
Puhelu ei saa katketa satelliitin peittoalueen liikkuessa pois
käyttäjän päältä, vaan yhteys on
siirrettävä handover-toiminnolla kulkemaan toisen satelliitin
kautta. MEO-ratoja käyttävissä ICO:ssa ja Odysseyssa
tarve on pienehkö, mutta matalamman LEO-radan Iridiumissa
ja Globalstarissa satelliitti on näkyvissä vain kymmenisen
minuuttia kerrallaan ja handoverin todennäköisyys on
suurempi. ICO ja Globalstar -päätelaitteet käyttävät
jatkuvasti hyväkseen useamman satelliitin diversiteettiä,
jolloin myös handoverin toteutus on selkeää. Maa-asemien
tulee vain saada tieto kulloinkin yhteydellä käytety(i)stä
satelliit(e)ista, ja ohjata liikenne sitä kautta. Iridiumissa
satelliitit hoitavat handoverin keskenään siirtämällä
yhteyden toiselle, saman tai viereisen radan satelliitille [18].
Matkapuhelinjärjestelmissä yhteinen radiotie joudutaan
jakamaan useamman käyttäjän kesken. Analogisissa
järjestelmissä, kuten esimerkiksi NMT ja AMPS, tämä
on perinteisesti hoidettu jakamalla käyttäjät eri
taajuuksille FDMA (Frequency Division Multiple Access)
-tekniikalla. Toisen sukupolven järjestelmien digitaalitekniikka
on mahdollistanut tehokkaammat pääsymenetelmät
TDMA:n (Time Division Multiple Access) ja CDMA:n (Code
Division Multiple Access). TDMA-järjestelmässä
siirtotie on jaettu aikaväleihin, joilla käyttäjät
kukin vuorollaan lähettävät. Suurin osa tämänhetkisistä
merkittävistä matkapuhelinjärjestelmistä -
kuten GSM, japanilainen JDC sekä amerikkalaiset PCS ja D-AMPS
- käyttää yhdistettyä TDMA/FDMA -monipääsytekniikkaa.
Näihin järjestelmiin paljon sekä verkkoja, että
päätelaitteita valmistava Motorola käyttää
Iridiumissakin yhdistettyä TDMA/FDMA:ta. Myös ICO käyttää
GSM:stä tuttua ratkaisua. Iridiumissa molemmissa siirtosuunnissa
- sekä päätelaitteesta satelliittiin (uplink) että
satelliitista päätelaitteeseen (downlink) - käytetään
GSM:stä poiketen samaa taajuutta, ja siirtosuunnat erotetaan
toisistaan aikajakoisesti.
CDMA-tekniikka on alunperin sotilassovelluksiin kehitetty hajaspektrimenetelmä,
jossa kaikki lähetteet koodataan ja lähetetään
samalla laajalla taajuuskaistalla. Vastaanottaja erottaa sille
tarkoitetun lähetyksen tietyn sovitun koodiavaimen perusteella,
ja muiden käyttäjien lähetykset jakaantuvat ja
suummautuvat keskenään taajuuskaistan levyiseksi satunnaiskohinaksi.
CDMA-tekniikan on kaupalliseksi ratkaisuksi kehittänyt juuri
Globalstarinkin takana oleva Qualcomm, ja järjestelmä
tunnetaan USA:ssa nimellä IS-95, josta Globalstaria varten
on muokattu satelliittiversio IS-41. Myös Odyssey käyttää
järjestelmässään CDMA-tekniikkaa. CDMA:sta
annettiin kokeiluvaiheessa huimia arvioita, joiden mukaan se tarjoaisi
parhaimillaan jopa 20-kertaisen hyötysuhteen ja kapasiteetin
TDMA:n verrattuna. Käytännön tilanteissa arviot
ovat osoittautuneet ylioptimistisiksi, ja CDMA:n kaupallinen läpimurto
on myöhästynyt - paljolti tietenkin myös GSM:n
nopean leviämisen takia.
CDMA-tekniikan etuja nimenomaan satelliittikäytössä
ovat sen laajan spektrin mahdollistamat pienemmät lähetystehot
ja useiden järjestelmien toiminta päällekkäin
samassa ympäristössä. Myös siirtonopeutta
voidaan CDMA:ssa säätää joustavasti yhteyden
laadun muuttuessa. TDMA toisaalta on hyvin testattua ja käytännössä
koeteltua tekniikkaa, joka toimii varmasti myös satelliittikäytössä.
CDMA:n suurin ongelma ja hyötysuhdetta laskenut tekijä
on ns. near-far -efekti, eli lähellä oleva häiritsevä
lähetin peittää alleen heikomman halutun signaalin.
Järjestelmä vaatiikin jatkuvaa aktiivista tehonsäätöä,
etenkin maan päällisissä osissa.
Tässä esitellyistä järjestelmistä kaikki
käyttävät QPSK-vaihemodulaatiota (Quadrature
Phase Shift Keying).
Kaikki tässä esitellyt järjestelmät tähtäävät
nykyisten matkapuhelinten kokoluokkaa oleviin dual mode -puhelimiin,
jotka toimisivat sekä jossain nykyisessä maanpäällisessä
matkapuhelin-verkossa, että uudessa satelliittijärjestelmässä.
Päätelaitteet vaihtavat tilaa ja toimintamuotoa automaattisesti,
käytännössä siten, että maanpäällinen
verkko on ensisijainen, ja sen peiton loppuessa siirrytään
satelliittijärjestelmään. Tämä lähtökohta
selkeyttää satelliittijärjestelmien roolia nimenomaan
nykyisten järjestelmien laajennuksena ja lisäarvon tuojana,
ei suorana kilpailijana. Dual mode -päätelaitteissa
tärkeää on myös eri järjestelmien tarjoamien
palveluiden läpinäkyvyys käyttäjälle
Pärjätäkseen nykyisessä kilpailutilanteessa
tulee päätelaitteiden olla pieniä, kevyitä
sekä ominaisuuksien ja käytettävyyden osalta nykyisiin
matkapuhelimiin verrattavia. Satelliittipäätelaitteiden
käyttöä rajoittavat kaikenlaiset esteet ja vaimennukset,
ja ne onkin suunniteltu toimimaan pääosin ulkotiloissa.
Eräs erityisen kriittinen kohta satelliittipuhelimissa on
niiden tehonkulutus, ja sitä kautta akkujen koko ja kesto.
Tämänhetkisellä akkuteknologialla aktiivisen puheajan
arvioidaan putoavan esimerkiksi ensimmäisissä Globalstar/GSM:ssä
48 minuuttiin - tyypillisen GSM-puhelimen 275 minuutista 29.
Globalstarin suunnitelmissa ovat sekä Globalstar/GSM, että
luonnollisesti Qualcommin CDMA-järjestelmän kanssa yhteensopiva
Globalstar/IS-95/AMPS. AMPS (American Mobile Phone System)
on amerikkalainen analoginen matkapuhelinstandardi. Globalstar-järjestelmän
päätelaitteet tulee valmistamaan Iso-Britannialainen
Orbitel 11. Kilpailutilanteen ja eri järjestelmiin sitoutumisen
kannalta on mielenkiintoista, että heinäkuussa 1996
LM Ericsson osti kokonaisuudessaan Orbitel Mobile Communications
Ltd:n 25. Lisäksi Qualcomm on tehnyt sopimuksen jonkun toisen,
vielä julkistamattoman päätelaitevalmistajan kanssa
10.
ICO on eurooppalaisittain vahvalla ja laajalla pohjalla päätelaitteiden
osalta. Se neuvottelee ainakin ICO/GSM(/DCS) -laitetoimituksista
usean laitetoimittajan kanssa (Ericsson, Nokia, NEC, Panasonic,
Mitsubishi ja Samsung), joista neljän kanssa on jo valmiit
sopimukset 8. Iridiumin päätelaitteista vastaa luonnollisesti
pääasiassa Motorola, joka onkin julkaissut jo melko
selkeitä näkemyksiä ja kuvia tulevista satelliittipuhelimistaan.
Lisäksi Kyosera tulee valmistamaan Iridium-päätelaitteita
10. Odyssey on sopinut prototyyppien valmistamisesta järjestelmäänsä
jo viiden laitetoimittajan kanssa (Mitsubishi, Magellan, JRC,
Panasonic ja Nortel) 26.
Ainakin ICO ja Iridium suunnittelevat suurille markkinoille tarkoitettujen
dual mode -pääte-laitteiden lisäksi myös eri
erikoissegmenteille räätälöityjä puhtaita
satelliittipuhelimia. Esimerkkeinä mainitaan yleensä
liikenteen, merenkulun ja ilmailun tarpeet sekä kehitysmaiden
kiinteät kyläpuhelimet.
MEO-ratoja käyttävät satelliitit ovat kooltaan
LEO-satelliitteja noin 3-4 kertaa suurempia ja niiden käyttökelpoisen
elin-iän arvioidaan olevan noin kaksinkertainen LEO:hin verrattuna.
Myös yksittäisen MEO-satelliitin välityskapasiteetti
on jonkun verran LEO:a suurempi. ICO-järjestelmän kapasiteetiksi
arvioidaan 4500 puhekanavaa satelliittia kohti. Odysseyn vastaavat
arviot vaihtelevat 3000 ja 9500 puhekanavan välillä
riippuen siitä, ovatko tilaajat liikkuvia vai kiinteitä.
Kiinteitä tilaajia, kuten esimerkiksi kehitysmaiden kyläpuhelinjärjestelmiä
saadaan satelliitin kautta välitettyä mobiilikäyttäjiä
enemmän. LEO-järjestelmistä Globalstar-satelliitin
kapasiteetiksi arvioidaan 2000-3000 yhtäaikaista puhekanavaa
ja Iridiumille 3840 kanavaa [10]. Iridiumin kapasiteetista on
esitetty kuitenkin myös paljon varovaisempia arvioita, joiden
mukaan satelliitin käytettävissä oleva teho rajoittaa
kapasiteetin noin 1100 kanavaan [18].
Yksinkertaisella kertolaskulla järjestelmien kokonaiskapasiteeteiksi saataisiin:
Luonnollisesti luvut antavat vain jonkinlaista suuntaa järjestelmien
koosta, ja käytännössä oleellista on kapasiteetin
kohdistaminen oikealle alueelle. Lisäksi järjestelmien
kokonaiskapasiteetteja arvioitaessa tulee muistaa, että etenkin
MEO-järjestelmät on suunniteltu modulaarisiksi ja niiden
satelliittien määrää voidaan lisätä.
Puheensiirtoon ICO ja Odyssey tarjoavat 4.8 kbit/s siirtonopeutta,
Iridium yleensä 2.4 kbit/s nopeutta. Globalstar käyttää
CDMA-tekniikkaan joustavasti sopivaa dynaamista kapasiteetin varausta,
eli se säätää siirtonopeutta lähettäjän
informaatio-sisällön ja siirtokanavan ominaisuuksien
mukaan 2.4-9.6 kbit/s välillä. Kun mitään
lähetettä ei havaita, putoaa siirtonopeus 1.2 kbit/s
asti.
Datasiirrossa ICO, Iridium ja Odyssey tyytyvät mobiilikäyttäjien
kohdalla 2.4 kbit/s perusnopeuksiin, mikä on esimerkiksi
vain neljäsosa nykyisestä GSM-datan perusnopeudesta
[18]. Kiinteille päätelaitteille Odyssey tarjoaa 9.6
kbit/s siirtonopeutta. Myös ICO on luvannut järjestelmälleen
9.6 kbit/s datasiirtonopeutta, määrittelemättä
sovelluksia tarkemmin. Globalstar varaa kapasiteettia liukuvasti
ja sen tarjoama jatkuva datanopeus on 7.2 kbit/s.
MSS-järjestelmien palveluista voidaan yleistäen sanoa,
että kaikki järjestelmät tähtäävät
maanpäällisiä matkapuhelinverkkoja vastaavaan palvelutasoon,
ja pyrkivät tarjoamaan suurimman osan esim. GSM-vaiheen 2
palveluista. Esimerkiksi pakettikytkentäistä dataa ja
joitain vaiheen 2 lisäarvopalveluja ei tulla kuitenkaan missään
vaiheessa toteuttamaan 29. Kaikki järjestelmät tarjoavat
peruspalveluinaan puhetta, ryhmän 3 faxia ja piirikytkentäistä
datasiirtoa edellä kuvattujen siirtonopeuksien puitteissa.
Huomattava näiden peruspalvelujen käyttöä
rajoittava tekijä on, että peittoaluetta ei ole suunniteltu
sisäkäyttöön, vaan päätelaitteet
vaativat normaalisti suoran yhteyden satelliittiin. Palvelun tasoa
arvioitaessa LEO-järjestelmien etuna ovat huomattavasti ICO:a
ja Odysseyta pienemmät, alle 20 millisekunnin edestakaiset
kulkuaikaviiveet.
Tämän perustiedonsiirron ulkopuoliset lisäarvopalvelut
voidaan jakaa matkapuhelinpalveluihin ja satelliittispesifisiin
palveluihin. Satelliittijärjestelmät tulevat esim. tarjoamaan
GSM-yhteensopivaa SMS (Short Message Service) - lyhytsanomapalvelua,
tosin luonnollisesti vain point-to-point -yhteyksillä. Ilmeisesti
ainakin matkapuhelimista tutut kutsunsiirto, puhelunesto, koputus,
a-tilaajan näyttö -palvelut tullaan myös implementoimaan.
Satelliittispesifiset palvelut hyödyntävät järjestelmän
globaalia perusrakennetta, ja niistä tyypillisinä esimerkkeinä
voidaan antaa kaukohaku ja paikanmäärityspalvelut 29.
Satelliittimatkapuhelinjärjestelmien tulevaisuuden kannalta
oleelliset tekijät ovat nimenomaan tarjotut palvelut sekä
niiden käytettävyys ja hinta. Nykyisille matkapuhelinasiakkaille
MSS:llä ei ole tarjottavanaan - globaalin peittoalueen lisäksi
- juurikaan palvelullista lisäarvoa. Tällöin niiden
on esimerkiksi matkustavia liikemiehiä houkutellakseen tarjottava
palvelunsa asiakkaalle mahdollisimman läpinäkyvästi,
eli dual mode -käyttäjän tulee voida hyödyntää
samoja palveluita molempien järjestelmien kautta huomaamatta
eroa. Peruspalvelujen hinnoista on esitetty melko vaihtelevia
arvioita, ja lopulta kilpailutilanne määrää
kuitenkin markkina-asetelman ja hinnoittelun. Tällä
tietoa ensimmäisenä markkinoille tulevan Iridiumin minuuttihinnaksi
on loppukäyttäjälle arvioitu noin 3 USD. Odysseylle
hinta-arvio on alle dollarin minuutti, ja ICO:n arviot vaihtelevat
reilusti 1-2 USD/min ympärillä. Globalstarin kohdalla
tilanne on erilainen, sillä 0.4-0.5 USD/min hinta-arviot
sisältävät vain satelliittisegmentin hinnan, johon
tulee lisätä mm. maa-asemista vastaavien paikallisten
operaattorien kulut 10, 18.
Koska MSS-järjestelmien liittymämyynti ja jakelu tulee
suurelta osin perustumaan dual mode -puhelimiin ja yhteistyöhön
maanpäällisten matkapuhelinoperaattoreiden kanssa, on
järjestelmien toimittava saumattomasti yhdessä. GSM
MoU on tehnyt jo paljon työtä satelliitti-GSM-integraation
edistämiseksi, ja perustanut erillisen Satellite Steering
-komitean, johon kuuluvat mm. kaikki tässä esitellyt
järjestelmät sekä merkittävimpiä GSM
operaattoreita. MoU:n tärkeimpänä lähtökohtana
on liittää satelliitit kiinteäksi osaksi GSM-maailmaa
ja kehittää GSM:n ja satelliittijärjestelmien välinen
roaming vastaamaan täysin normaalia GSM-verkkojen välistä
roamingia. Esim. handovereita järjestelmien välillä
ei kuitenkaan tulla toteuttamaan [28].
Tuloksia on saavutettu mm. IMSI-numeroiden varaamisessa järjestelmien
käyttöön, niille on myönnetty esim. yksi yhteinen
maakoodi MCC "901". Monia kysymyksiä tälläkin
alueella on kuitenkin vielä ratkaisematta. Tärkeimpiä
tulevaisuuden työaiheita ovat mm. tarvittavat uudet sijaintitiedot
ja liittymätyypit, sekä niiden vaikutus signalointiin,
SIM-korttiin ja rekistereihin. Työtä teettävät
myös järjestelmien lisensointikysymykset, dual mode
-puhelimien toiminta ja tyyppihyväksyntäkysymykset sekä
laskutus [28].
Järjestelmistä satelliittien välisine linkkeineen
sinänsä itsenäisimmin toimivan Iridiumin maa-asemat
sisältävät Siemensin GSM-matkapuhelin-keskuksen
normaaleine rekistereineen, ja näin se toimii loogisesti
yhtenä GSM-verkkona muiden joukossa [24]. Liityntä ja
roaming GSM:n kanssa on melko selkeää, mutta yhteistoiminnasta
muiden matkapuhelinjärjestelmien kanssa ei ole löytynyt
mitään tarkempaa tietoa.
ICO tähtää yhteistoimintaan ja dual mode -laitteisiin
useampien alueellisten matkapuhelin-järjestelmien (GSM:n,
D-AMPS:n ja Japanin JDC:n) kanssa. Sekin hyödyntää
maa-asemissaan hyvin GSM-tyyppistä keskustekniikkaa, ja jokainen
asema mm. sisältää oman vierailijarekisterinsä
(VLR) [18]. Ilmeisesti ainakin GSM-operaattoreiden kanssa integrointi
viedään yhteisiin liittymiin asti, jolloin satelliittipeittoalue
toimii maanpäällisen verkon mahdollisimman saumattomana
jatkeena. Muiden järjestelmien kanssa vastaavista liitynnöistä
ei ole saatu selkeitä tietoja.
Globalstarin lähtökohta on toisenlainen, sillä
sen kaikki asiakkaat tulevat rekisteröitymään nimenomaan
paikallisen operaattorin asiakkaiksi, ja satelliittijärjestelmä
tarjoaa ainoastaan siirtotien. Globalstar toimii yhdessä
GSM:n ja Qualcommin CDMA-järjestelmän satelliittiversion
kanssa, joka tunnetaan IS-41 -standardina. Näin Globalstarin
gateway voi sijaita joko GSM- tai IS-41-ympäristössä,
ja molempien asiakkaille tulee tarjota palvelua molemmissa ympäristöissä.
Esimerkiksi GSM-ympäristössä gateway liittyy suoraan
GSM-MCS:n, joka sisältää tiedot GSM-tilaajista.
IS-41-tilaajien roaming-palvelut on järjestetty sovelletun
SS7-signaloinnin avulla IS-41 -verkosta. IS-41 -ympäristöön
täytyy puolestaan rakentaa erillinen GSM-MSC tukemaan GSM-tilaajien
roamingia, tai yhteys on vastaavasti järjestettävä
SS7-signaloinnin yli toisesta verkosta [27]. Avoin kysymys on
erilaisten lisäarvopalveluiden läpinäkyvä
siirrettävyys toisen järjestelmän ympäristössä
roamattaessa.
ICOn, Iridiumin ja Odysseyn maa-asemat sisältävät
nykyaikaisen matkapuhelinkeskuksen, josta on normaalit liitynnät
sekä julkiseen televerkkoon (PSTN, Public Switched Telecommunicatons
Network) että dataverkkoihin. Iridium minimoi maanpäällisiä
siirtokustannuksia ja liittyy PSTN:ään aina mahdollisimman
lähellä lopputilaajaa sijaitsevassa maa-asemassa.
Vaikka Globalstarissa liityntä pääasiassa tapahtuukin GSM- tai IS-41 -matkapuhelinverkon kautta, voidaan alueilla, joista kyseinen infrastruktuuri puuttuu, liittyä suoraan julkiseen televerkkoon. Yhdyskäytävä sisältää tällöin sisäänrakennetun puhelinkeskuksen, joka voidaan sovittaa esim. ISDN-järjestelmäliittymällä tai maakohtaisella liityntäratkaisulla.
Satelliittimatkapuhelinprojektien tavoitteet ja koko konseptien
luonne on muuttunut jonkin verran kehitystyön aikana. Alunperin
80-90-lukujen vaihteessa ne nähtiin etenkin Yhdysvalloissa
selkeästi vaihtoehtona maanpäällisille matkapuhelinjärjestelmille,
ja toisaalta ainoana mahdollisuutena tarjota käyttäjälle
globaalia liikkuvuutta. Nyt maanpäällisten solukkoverkkojen
yleistyttyä vauhdilla, ja etenkin GSM:n levittyä menestyksekkäästi
myös Euroopan ulkopuolelle, ovat satelliittipalvelujen kehittäjät
joutuneet sopeutumaan uuteen rooliin. Varsinkin kun myös
maanpäällisten matkapuhelinverkkojen palvelutason kehittyy
jatkuvasti, on vaikea houkutella asiakkaita vaihtamaan uuteen
satelliittijärjestelmään. Tällä hetkellä
satelliittijärjestelmät nähdäänkin lähinnä
olemassaolevan infrastruktuurin laajennuksena, nykyisten järjestelmien
ulkopuolella toimivana toisena vaihtoehtona.
Etenkin Euroopan markkinoilla, jossa asukastiheydet tukevat hyvin
maanpäällisten järjestelmien rakentamista, ja GSM
on saanut erittäin vahvan aseman, MSS:ien markkinoilletuonti
tulee olemaan vaikeaa. Toisaalta korkeamalla taajuudella toimivia
DCS-verkkoja rakennetaan kattamaan kaupunkien kapasiteettitarvetta,
ja liityntöjä erilaisiin järjestelmiin sisältävät
dual mode -puhelimet tulevat joka tapauksessa yleistymään.
Jos satelliitti/GSM-päätelaitteet ovat edullisia ja
ominaisuuksiltaan muuten kilpailukykyisiä, voivat järjestelmät
houkutella matkustavia ja paljon puhelinta käyttäviä
maksukykyisiä asiakkaita. Toinen kysymys on kuinka usein
asiakkaille voidaan yleensä tarjota uutuuksia, kun kaikki
uudet accessit ja esim. nopeat piiri- ja pakettikytkentäiset
dataratkaisut vaativat aina uusia päätelaitteita. Markkinoille
ovat esimerkiksi lähiaikoina tulossa roamingin USA:ssa mahdollistavat
GSM/PCS-1900 -yhdistelmä-puhelimet, jotka tähtäävät
satelliittijärjestelmien kanssa samalle matkustavien yritysasiakkaiden
segmentille.
Yhdysvaltalainen Ovum. Ltd on tehnyt markkinatutkimusta MSS-järjestelmien
tulevaisuudesta [14], [29]. Sen ennusteiden mukaan vuonna 2002
Länsi-Euroopassa olisi noin 1.3 miljoonaa, ja koko maailmassa
noin 8 miljoonaa MSS-asiakasta. Eurooppalaisista noin 80 % laskettaisiin
nk. IBT (International Business Travelers) -asiakkaisiin.
Kuitenkin nämä ovat kaikki myös GSM-asiakkaita,
ja lähes koko Euroopan kuuluessa GSM-peittoalueeseen olisi
satelliittipuheluiden osuus kaikista ulkomaan mobiilipuheluistakin
alle 20 %. Muualla maailmassa satelliitti-järjestelmien kilpailuasema
on huomattavasti helpompi, ja niiden saamat markkinaosuudet suurempia.
Ovumin arvioiden mukaan markkinoita löytyy kahdelle LEO-järjestelmälle,
ja olosuhteista riippuen yhdelle tai kahdelle MEO-ratkaisulle.
On myös laskettu, ettei maanpäällistä solukkoverkkoa
yleensä kannata rakentaa alueille, joissa asukastiheys on
alle 100 asukasta neliökilometrillä - Suomi lienee sääntöä
vahvistava poikkeus. Näin esim. Kanadasta ja Australian pinta-alasta
vain 5-10 % voitaisiin kattaa solukkoverkoilla, ja myös suuria
alueita mm. USA:sta jäisi niiden ulkopuolelle [29]. Myös
näillä alueilla satelliittiyhteyksiä voidaan käyttää
solukkoverkon varavaihtoehtona tai pääasiallisena kanavana
lähinnä ammattikäytössä. Yhteyksien rakentaminen
kolmansiin maihin on merkittävä ja imagollisesti MSS-operaattoreille
tärkeä hanke. Arviot sen onnistumisesta ja kannattavuudesta
vaihtelevat runsaasti, sillä kysymykset ovat monimutkaisia.
Joidenkin markkinaennusteiden mukaan kyseessä on jopa selkeästi
suurin markkinasegmentti. Kyse ei ole kuitenkaan vain teknisistä
ja taloudellisista ratkaisuista - suuria muutoksia tarvitaan niin
politiikassa kuin koko viestintäkulttuurissakin. Välineillä
ei sinänsä ole välttämättä arvoa,
jos kommunikaatio-tottumukset eivät muutu, mikä voikin
puolestaan olla pitkä prosessi.
MSS-järjestelmien tulevaisuuteen vaikuttaa ratkaisevasti
myös kolmannen sukupolven maanpäällisten mobiilijärjestelmien
kehitys. ETSI standardoi parhaillaan UMTS (Universal Mobile
Telecommunications System) -järjestelmää, ja
ITU:n piirissä vastaava hanke kulki alunperin nimellä
FPLMTS (Future Public Land Mobile Telecommunications System)
mutta tunnetaan nykyisin helpompana IMT-2000 (International
Mobile Telecommunications) -järjestelmänä.
Jos nämä järjestelmät tulevat tarjoamaan vuosituhannen
alussa globaalia toimivuutta maanpäällisissä solukkoverkoissa,
karsinee se satelliittijärjestelmiltä huomattavasti
kansainvälisen roamingin houkuttelemia asiakkaita. Palvelutasoltaan
ja siirtonopeuksiltaan UMTS tulee olemaan olemaan tämänhetkisiä
matkapuhelinjärjestelmiä selvästi kehittyneempi
ja ilmeisesti nykyisen GSM-evoluution tulos. Järjestelmä
tulee todennäköisesti myös sisältämään
useita erilaisia accesseja erilaisia käyttöympäristöjä
varten, ja kehitteillä olevat satelliittijärjestelmät
voivat olla yksi mahdollinen pääsy järjestelmään
- eräänlainen sateenvarjosolu muiden accessien lisänä.
UMTS-järjestelmään tässä esitellyt satelliitivaihtoehdot
eivät tuo peittoalueen lisäksi muuta lisäarvoa
ja tulevat olemaan tässä yhteydessä monilta osin
kömpelöjä ratkaisuja. Satelliittijärjestelmien
mahdollistamat siirtonopeudet rajoittavat paljon tarjottuja palveluja,
mutta jälleen tärkeää tulee olemaan muutamien
tarjottujen peruspalveluiden mahdollisimman joustava käyttö
myös satelliittijärjestelmän kautta. Nythän
suurin osa asiakkaille tarjotuista palveluista toteutetaan käytännössä
GSM-keskustekniikalla, ja UMTS:ään mahdollisesti liityttäessä
vastaavasti tarjottujen UMTS-palveluiden tulisi toimia asiakkaalle
läpinäkyvästi. Satelliittisiirtotietä puheluihin
UMTS:ssä käyttävien asiakkaiden taloudellinen merkitys
voi kuitenkin jäädä melko pieneksi, riippuen tosin
paljon maanpäällisten järjestelmien kehityksestä
esim. Aasiassa. Mielenkiintoista on nähdä minkälainen
rooli UMTS:n suhteen on puolestaan esim. myöhemmässä
kappaleessa esiteltävällä Teledesic:llä, kun
ruvetaan puhumaan laajakaistaisen datan jakelusta mobiilipäätelaitteisiin.
Kilpailevatko järjestelmät samoista asiakkaista, tähtäävätkö
täysin eri kohderyhmiin vai täydentävät toisiaan
joustavasti ?
Ovum Ltd:n ennusteen mukaan vuonna 2002 matkapuhelinjärjestelmien
yhteenlasketut tuotot ovat noin 8.5 miljardia dollaria. Summasta
ennustetaan noin 3.7 mrd MSS-operaattoreille, 3.3 mrd laitevalmistajille
ja 1.5 mrd jää paikallisille palveluntarjoajille [14].
Operaattorit arvioivat yleisesti, että tarvitaan noin miljoona
tilaajaa toiminnan kannattamiseksi, ja tällöinkin pohjalla
ovat vielä raskaat alkuinvestoinnit.
Satelliittimatkapuhelinjärjestelmän rakentajan ja operaattorin
tulot koostuvat liikenteen välityksestä satelliittien
kautta sekä yhteistyökumppaneiden maksamista järjestelmämaksuista
ja lisensseistä. Tähän mennessä yhteistyökumppanit
ovat yleensä saaneet operaattorille maksettua järjestelmämaksua
vastaan yksinoikeuden järjestelmän käyttöön
ja edelleenlisenssointiin tietyllä alueella.
Iridium luottaa saavansa hyvän kilpailuaseman ollessaan todennäköisesti
ensimmäisenä markkinoilla, ja yrittää hetkellisen
monopoliasemansa avulla kuoria kermat päältä. Muut
yrittävät myöhemmin kilpailla hinnalla. Globalstar
pyrkii tyypillisesti antamaan paikallisille palveluntarjoajille
mahdollisimman suuren osuuden välitetystä liikenteestä
myyden niille vain satelliittisiirtotien. Samalla se saa paikallisen
edustuksen ja suoran kontaktin loppuasiakkaisiin. Globalstarin
strategia onkin toiminut kohtuullisesti kolmansissa maissa, joissa
on haluttu suojella oman teleoperaattorin etuja. Globalstarin
ongelmana on kuitenkin maailmanlaajuisen peittoalueen turvaaminen,
kun maa-asemien rakentaminen on kiinni paikallisista operaattoreista.
Onkin mahdollista, että se tulee ainakin aloittamaan vain
osittaisella, saarekkeista koostuvalla peittoalueella. Myös
ICO:n ja Odysseyn malli pohjautuu paikallisiin yhteistyökumppaneihin,
joita ICO:lla on tällä hetkellä tosin huomattavasti
enemmän. Yhteistyökumppaneiden rooli järjestelmän
operoinnissa on kuitenkin pienempi kuin Globalstarissa, ja keskittyy
lähinnä jakeluun ja kokonaispalvelukonseptin tarjoamiseen.
ICO on varmalla pohjalla niin teknisesti, kuin yhteistyökumppaneiden
ja jakelukanavienkin suhteen, mutta ratkaisevaa on, tuleeko se
liian myöhään markkinoille. MSS-järjestelmät
tuskin tekevät kaupallista läpimurtoa ensimmäisen
vuoden aikana, mutta ICO:lla ei ole myöskään paljon
uutta tarjottavaa, kun se tulee markkinoille reilun vuoden muita
myöhemmin.
Tulevaisuuden liikkuvan tietoliikenteen tarpeisiin on suunnitelmissa
ja kehitteillä muutamia huomattavasti kunnianhimoisempiakin
satelliittiratkaisuja. Niiden tavoitteena on tarjota globaalisti
laajakaistaisia datayhteyksiä satelliitin kautta suoraan
päätelaitteeseen. Suunnitelmien perusratkaisut vaihtelevat
huomattavasti. Useat hankkeista lähtevät TV-satelliittitoiminnan
pohjalta ja perustuvat näin luonnollisesti perinteiseen GEO-satelliittitekniikkaan.
Näistä voidaan mainita esimerkkinä Hughes Communicationsin
Spaceway, jonka tavoitteena on ATM-tekniikkaa (Asynchronous
Transfer Mode) hyödyntäen tarjota maksimissaan 6
Mbit/s yhteyksiä suoraan satelliitin kautta. Pieniin ja edullisiin
kuluttajaelektroniikkapäätelaitteisiin (<1000 USD)
datanopeudet ovat pienempiä ja asymmetrisia; esim. 384 kbit/s
uplink-suuntaan [30]. Nämäkään laitteet eivät
ole kuitenkaan matkapuhelimiin tai kannettaviin PC:hin verrattuna
helposti liikkuvia, ja järjestelmät tähtäävätkin
lähinnä interaktiivisen kotitelevision ja Internetin
yhdistämiseen.
Mielenkiintoisempi ja lähempänä tässä
esiteltyjä MSS-järjestelmiä niin liikkuvuudeltaan
kuin perusarkkitehtuuriltaankin on ohjelmistotalo Microsoftin
Bill Gatesin ja matkapuhelinjätti McCaw Cellularin johtajan
Graig McCaw:n yhdessä perustama Teledesic. Monilta perusratkaisuiltaan
se muistuttaa Iridium-järjestelmää, mutta on paljon
kunnianhimoisempi ja pidemmälle viety hanke. Teledesic koostuu
840 LEO-satelliitista, jotka kiertävät 21:tä rataa
700 km korkeudessa. Kytkentä perustuu ATM:ään ja
yhteyksien välitys hoidetaan satelliittien välisillä
155 Mbit/s linkeillä siten, että jokainen satelliitti
toimii verkon yhtenä kytkimenä [31]. Koska kukin satelliitti
on käyttäjän näkyvissä vain muutaman
minuutin, joudutaan yhteys reitittämään usein uuden
satelliitin kautta. Asia on kuitenkin tehty päätelaitteelle
helpoksi hoitamalla reititys järjestelmän puolella siten,
ettei päätelaitteen tarvitse vaihtaa kanavaa kuin poikkeustapauksissa.
Menetelmä perustuu ohjattaviin antenneihin ja järjestelmän
alueellisesti (solukohtaisesti) varaamiin kanavaresursseihin.
Päätelaite on jatkuvasti yhteydessä kahteen satelliittiin
jotka voivat vaihtua, mutta käyttävät edelleen
samaa liikennöintikanavaa. Näin maanpäälle
on luotu virtuaalinen paikallaanpysyvä tukiasemaverkko [18].
Teledesic toimii matkapuhelinjärjestelmiä korkeamalla,
19-30 GHzin taajuusalueella. Radio-rajapinnassaan Teledesic käyttää
eräällä tavalla sekä paikka-, aika- että
taajuusmultipleksoinnin yhdistelmää. Maanpinta on jaettu
paikkajakoisesti (SDMA, Space Division Multiple Access)
nk. supersoluihin, joiden sisällä ovat varsinaiset solut
käydään läpi aikajakoisesti (TDMA, Time
Division Multiple Access). Jokaisen solun sisällä
päätelaitteet on erotettu uplink-suuntaan taajuusjakoisesti
(FDMA, Frequency Division Multiple Access) ja downlink-suuntaan
asynkronisella aikajaolla (ATDMA, Asynchronous Time Division
Multiple Access). Teledesicin päämääränä
on tukea monia erilaisia päätelaitteita ja siirtonopeuksia
lähtien 16 Kbit/s nopeudesta aina 2 Mbit/s asti. Näillä
siirtonopeuksilla päätelaitteen antennin koko vaihtelisi
arvioiden mukaan noin kahdeksasta senttimetristä puoleentoista
metriin, riippuen olosuhteista ja lähetystehoista [18].
Teledesicin kustannusarvio on tällä hetkellä noin
9 miljardia dollaria ja aikataulutavoite erittäin tiukka;
jo vuoteen 2001 mennessä on tarkoitus saada 840 satelliittia
taivaalle. Vaikka satelliittien laukaisut aloitettaisiin välittömästi,
pitäisi niitä lähettää keskimäärin
jopa 4-5 kappaletta viikossa. Luonnollisesti hankkeella on runsaasti
epäilijöitä, etenkin kun suunnittelijat lupaavat
16 kbit/s perussiirtokanavan hinnaksi alle kaksikymmentä
penniä minuutilta. Vuonna 1995 Graig McCaw lupasi lisäksi
G7 maille, että Teledesic tulee tarjoamaan infrastruktuuriaan
kehitysmaille omakustannusperiaatteella. Teledesic ei varsinaisesti
tulekaan kilpailemaan tässä dokumentissa esitettyjen
MSS-järjestelmien kanssa, vaan pyrkii olemaan globaali vaihtoehto
koteihin asti tuoduille laajakaistayhteyksille. Teledesicin rakentajat
korostavatkin, että kustannusarvio on pieni verrattuna esimerkiksi
pelkän Kalifornian kotitalouksien varustamiseen optisilla
kuituyhteyksillä. Teledesic laskee pystyvänsä palvelemaan
maksimissaan 20 miljoonaa tilaajaa ympäri maailmaa [31].
Satelliittimatkapuhelinjärjestelmät tuovat niin teknisesti
kuin kaupallisestikin mielenkiintoisen lisän maailman telemarkkinoille.
Maailmanlaajuisesta peittoaluetta tarjoavat, modernia avaruustekniikkaa
hyödyntävät uutuudet kiinnostavat ihmisiä
uudella tavalla saaden osakseen paljon ylimääräistäkin
julkisuutta ja ylisuuria odotuksia. Monia teknisiä ja taloudellisia
haasteita on kuitenkin vielä edessä, ennen kuin palveluita
voidaan todella alkaa lanseeraamaan asiakkaille. Jo pelkästään
kymmenien satelliittien laukaisu radoilleen on aiheuttanut ongelmia
ja viivytyksiä aikatauluihin. Teknisiä haasteita ovat
myös Iridiumin ensimmäistä kertaa kaupallisissa
järjestelmissä käyttämät satelliittien
väliset linkit sekä Globalstarin ja Odysseyn käyttämän
CDMA-järjestelmän toteutus. Oheiseen taulukkoon on koottu
tässä dokumentissa esiteltyjen MSS-järjestelmien,
ja vertailun vuoksi myös mielenkiintoisen Teledesic-konseptin
tietoja 2, 10, 18.
Ratatyyppi | |||||
Korkeus (km) | |||||
Satelliitteja | |||||
Ratojen lukumäärä | |||||
Satelliitti näkyvissä (min.) | |||||
Diversiteetti | |||||
Maa-asemia | |||||
Mobiili uplink (GHz) | |||||
Mobiili downlink (GHz) | |||||
Mobiilin access | |||||
Puhe (Kbit/s) | |||||
Data (Kbit/s) | |||||
Puhekanavia / satelliitti | |||||
Viive yhteen suuntaan (ms) | |||||
Puheluhinta (US$/min) | |||||
Päätelaitteen hinta (US$) | |||||
Palvelun aloitus |
MSS-järjestelmät tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen kattavan
ja laajan peittoaluetta - ominai-suuksia, joita ei ole mahdollista
toteuttaa millään muulla tietoliikennejärjestelmällä.
Hyvin maanpäällisiin matkaviestinverkkoihin integroituna
ne tuovat lisäarvoa myös olemassaoleville järjestelmille.
Suurten asiakasmassojen saaminen matkapuhelinsegmentiltä
voi olla kuitenkin vaikeaa, ja satelliittipuhelimet tulevatkin
todennäköisesti jäämään ainakin
Euroopassa hieman kuriositeetin asemaan. ITU:n pääsihteeri
Pekka Tarjanne esimerkiksi kertoi helmikuussa 1997 Enterprice
Forum -seminaarissa näkevänsä satelliittimatkapuhelinjärjestelmät
lähinnä pienempien erikoismarkkinoiden
palveluna.
[1] Alex da Silva Curiel: Orbit Types. 1996. Surrey, UK
http://dspace.dial.pipex.com/town/plaza/he13/orbtypes.htm
- 21.1.1997
[2] Abrishamkar, Siveski: PCS Global Mobile Satellite
IEEE Communications Magazine, vol. 34, No. 9, September
1996. s. 132-136.
[3] COST 227: Integrated Space/Terrestrial Mobile
Networks, Final Report. 1995
[4] Alex da Silva Curiel: A Brief History of (Mobile) Satellite Communications. 1996. Surrey, UK.
http://dspace.dial.pipex.com/town/plaza/he13/orbhist1.htm
- 13.3.1997
[5] John Williamson: New Horizons for Satellite Communications
http://www.hcooke.co.uk/glc1/pubtel/publisat.htm
- 21.1.1997
[6] Betsy Tillman Kulick: Mobile Satellite Services for the next Decade
1990. Warren Publishing, Inc., Washington. 126 s.
[7] ICO Global Communications
International Space Business, Winter 1997. s. 29-31.
[8] ICO
http://www.i-co.co.uk - 28.5.1997
[9] ICO Highlights, No. 2, February 1997. s.2
[10] Susie Helme: Eighteen more months before GMPCS takes to the skies, Market survey
Mobile Communications International, No. 37, December
96/January 97. s 47-51.
[11] Globalstar
http://www.globalstar.com - 28.5.1997
[12] Jeff Cole: Star Wars - Commercial use of low earth orbit satellites
The Wall Street Journal, 10 October 1995.
http://baby.indstate.edu/msattler/sci-tech/comp/misc/low-earth-orbit-satellites.html
- 7.4.1997
[13] Iridium delayed again
Mobile Europe, Vol. 7, No. 3, March 1997. s. 12
[14] A.Nourouzi, Ovum Ltd.: LEOs, MEOs and GEOs: The market opportunity for mobile satellite services
International Space Business, Winter 1997. s. 6-8.
[15] Pat Blake: The Space Race
Telephony, vol. 229, No. 21, 20 November 1995. s
26-54.
[16] Pekka Tarjanne, ITU: GMPCS: The ITU helps make it happen
International Space Business, Winter 1997. s. 38-40.
[17] K.Pahlavan & A.Levesque: Wireless Information Networks
1995. John Wiley & Sons Inc., US.
[18] Tor E. Wisløff's Overview of Big LEOs
http://www.idt.unit.no/~torwi - 29.1.1997
[19] Satellites of Regulation
Network Europe, November/December 1995. s. 7.
[20] PATNEWS: TRW - should the PTO allow orbits to be patented ?
http://www.knowledgeexpress.com/techno-l_mail/september-95/msg00100.html
- 21.4.1997
[21] John Fenley, OTI Inc.: Licensin Global Mobile Satellite Services: The Odyssey Perspective
International Space Business, Winter 1997. s. 32-35.
22 TRW - Odyssey Telecommunications International
http://www.trw.com/seg/sats/ODY.html - 28.5.1997
23 Mike's spacecraft library: Odyssey, Nasa
http://leonardo.jpl.nasa.gov/msl/QuickLooks/odysseyQL.htmlAA
- 23.4.1997
24 Iridium Inc.
http://www.iridium.com - 28.5.1997
25 Ericsson swings its global weight behind Orbitel
- lehdistötiedote 16. 7. 1996
26 Odyssey Telecommunications Sign Mitsubishi to Develop Prototype Terminals -lehdistötiedote 20. 3. 1996
http://www.trw.com/news/releases/960320_SEGMelco.html
- 2.5.1997
27 Globalstar: Description of the Globalstar System
10 August 1995, Globalstar. 84 s.
[28] U.Bellmann, T-Mobil: GSM and Satellite Mobile Services
GSM World Congress, Cannes 18.-21.3.1997 -seminaariesitys
[29] A.Nourouzi, Ovum Ltd.: Satellites provide business as usual
Mobile Europe, Vol. 7, No. 3, March 1997. s. 35-38.
[30] L.P.Seidman, Hughes Telecom. & Space: Satellites for Wideband Access
IEEE Communications Magazine, Vol. 34, No. 10,
October 1996. s. 108-111.
[31] B.Shankar: From Narrowband Niche to 'Bandwith Bull'
Telecommunications, Vol. 29, No. 12, December 1995.
s. 44-48.
[32] Lloyd Woodin jatkuvasti ajankohtainen satelliittisivu runsaine linkkeineen
http://www.ee.surrey.ac.uk/Personal/L.Wood/constellations
- 9.5.1997