TKK |
Tietoverkkolaboratorio
| Opetus
UKK TVT I - Usein kysytyt kysymykset liittyen kurssin S-38.110 järjestelyihin
Seuraavassa on vastattu muutamiin yleisesti (kysyjiä enemmän kuin 1) esitettyihin kysymyksiin kurssin järjestelyistä. Ajan säästämiseksi, ennen kuin heität kurssin assaria kirveellä, tai saappaalla tai kysymyksellä, lue allaolevat kysymykset ja vastaukset. Mikäli vastausta ei löydy, ota yhteyttä rohkeasti. Mikäli vastaus löytyy, mutta ei miellytä, olen pahoillani ja toivon että sopeudut asioiden tilaan. Siellä täällä vastausten seassa on korkeakoulupoliittisia pohdintoja, jotka kuvastavat vain KURSSIN ASSISTENTIN MIELIPITEITÄ , eivätkä siis työnantajani näkemyksiä. Pyydän anteeksi kaikilta asianosaisilta, mikäli satun silittämään jotakuta vastakarvaan.
Miksi kurssin suorittamista on muutettu/vaikeutettu oleellisesti?
Kurssin näennäisen vaikeuttamisen syynä on se, että vanhalla tavalla
kursseja suoritettaessa ykkösten (ja hylättyjen) määrä oli liian suuri
(Raimon mielestä) ja opiskelijoiden tietotaso jatkokursseilla huomattavan
vajavainen (koko labran henkilökunnan mielestä), joten tämäntyyppistä,
kohtuullisen kovaa vaatimustasoa kokeillaan nyt, jotta seuraavien jatkokurssien
suorittamisessa olisi jotain mieltä.
Raimo=ma. prof. Raimo Kantola, kurssin vastaava opettaja
Miksi 2/3 osaa laskareista pitää olla palautettuna ja oikein, sehän on tosi paljon ja ihan kohtuuton vaatimus? Vähemmälläkin pitäisi päästä läpi.
Niin, ja yhdenkin tehtäväkierroksen menettäminen (tekemättä
jättäminen) vaikuttaa olellisesti siihen, mitä olet kurssilla oppinut ja
mitä osaat. Tietoliikennetekniikan alalla ei kurssien sisältöihin voi
sisällyttää ns. löysää asiaa, koska ihan oikeasti tarvittavien tietojen ja
taitojen opiskelu täyttää kurssit. Opintoviikkomäärän kasvattaminenkaan ei
onnistu, koska tutkintojen paisumista ei hallinnossa ja
opetusministeriössä katsota hyvällä. Niinpä kurssit opettavat tiiviisti ja
tukevasti juuri kaiken sen mikä tarpeelliseksi nähdäään, mitään
ylimääräistä ei ole eikä siihen ole varaa.
Kysymyksenasettelussa monen opiskelijan perimmäinen asenne tulee hyvin esiin. Hyvin asiaansa valmistautuneet
opiskelijapoliitikot monesti puhuvat opetuksen laadusta ja sisällöstä ja vaativat edellämainittuja asioita painotettavan. Ylläoleva kysymys kuvaa kuitenkin hyvin sitä, mikä riviopiskelijan todellinen
tavoite on: Päästä kurssista läpi. Se näyttää olevan sitä nykyopiskelijalla ja
se oli sitä allekirjoittaneellakin: Ei kaikissa kursseissa, mutta useissa
kuitenkin. Nyt, sotkeuduttuani opetukseen ja jouduttuani osavastuuseen
siitä, että tulevien DI:ien tieto- ja taitotaso ovat riittävän korkealla
olen ihan oikeasti ruvennut välittämään siitä millaisin tiedoin ja taidoin
kurssit läpäistään; mihin se raja oikein laitetaan. En puhu Raimon
puolesta, mutta mielestäni, jos opiskelijan primääritavoitteesi on
päästä kurssista läpi, vaikka sitten vain ykkösellä, on meidän
velvollisuutemme(!) huolehtia siitä, että tuon ykkösen saajatkin ovat
tieto- ja taitotasoltaan siinä pisteessä, että a) muiden "jatko"kurssien
suorittaminen helpottuu ja b) ettei työnantajan tarvitse heti kouluttaa
uutta työntekijäänsä lisää täydentääkseen tämän tieto- ja taitotasoa asianmukaiselle tasolle (näin tosiaan tapahtuu jatkuvasti - täydennyskoulutus eri muodoissaan on kukoistava bisnes; samoja asioita opetetaan myös korkeakouluissa - monesti jopa samojen opettajien taholta). Ellen ole aivan väärässä, tuo on yksi TKK:n
lakiin kirjatuista tehtävistä, tai ainakin TKK:ta koskevien määräysten henki. Ja usko tai älä, jotkut jossain laboratorioissa
ottavat tuonkin tehtävän tosissaan, ei enempää eikä vähempää. Kaikki tämä johtaa tietenkin siihen, että kurssien suorittamiseen, opiskeluun, on
melkein väistämättä uhrattava aikaa...
Raimo=ma. prof. Raimo Kantola, kurssin vastaava opettaja
Olen töissä, enkä ehdi osallistumaan luennoille, lukemaan kirjoja tai laskemaan/palauttamaan laskuharjoituksia. Mitä teen ?
Tavoitteesi ovat ristiriidassa toimiesi kanssa. Haluat opiskella tuottavasti ja tehokkaasti, mutta asetat, ainakin implisiittisesti työn tekemisen opiskelujen edelle. Varsinkin jos olet opintojesi loppuvaiheessa, eikä kyseessä ole kuin muutama kurssi, en usko, että suuressa mittakaavassa muutaman kuukauden
(puolen vuoden) pinnistys opintojen loppuunsaattamiseksi vaikeuttaisi tai
haittaisi urakehitystäsi (saman tai toisen työnantajan palveluksessa),
kenties jopa päinvastoin. Ottaisin asian puheeksi esimiehesi kanssa,
sikäli kun itselläsi löytyy motivaatiota todellakin panostaa opiskeluun.
Kyselen myös työnantajasi motiiveja. On tietenkin hyvä, työnantajan
kannalta, jos sitoudut yhtiöön ja teet töitä heille, etkä jouduta
valmistumistasi, koska tutkinnon omaava työntekijä on (vieläkin) helpommin
rekrytoitavissa, kuin vielä opiskeleva. Toisaalta, mikäli työnantajasi ei
kykene takaamaan sinulle aikaa opintojesi suorittamiseen, on se mielestäni
kovin lyhytnäköistä, nimenomaan työnantajan puolelta. Kesken
olevat opinnot varaavat jonkinlaisen siivun henkistä kapasiteettia, joka
on pois varsinaisista työtehtävistä. Tällöin kärsivät sekä työ että opiskelut.
Vitsit, kuinka joustamatonta, onko olemassa mitään vaihtoehtoisia tapoja suorittaa kurssia ?
En jaksa olettaa, että opiskelija haluaisi päästä kurssista kuin pälkähästä
tai että saisi suorittaa niitä jossain kevennetyssä tai edes muutetussa
muodossa. Opiskelijoita (perus- tai jatko- sellaisia) on paljon ja
yksilöllisen suoritustavan pyytäminen kurssien henkilökunnalta on mielestäni kohtuutonta, koska opiskelijoita on kuitenkin aika paljon.
Kurssin suorittaminen on mielestäni jo nyt
melkoisen joustavaa:
- Laskarit löytyvät webistä, pyynnöstä voin lähettää niitä myös
sähköpostilla.
- Laskarit voi palauttaa sähköisesti: ennen laskareita ja
laskarivastausten ilmestymistä. Laskuharjoitustilaisuuteen ei tarvitse
osallistua.
- Laskareita tukeva luentomateriaali on myös saatavissa webistä. Eli
luennoillakaan ei tarvitse käydä.
Ainoa mitä tarvitset, on riittävästi aikaa perehtyäksesi materiaaliin ja
suorittaaksesi tehtävät. Aikaa on tietenkin rajallisesti ja sinun pitääkin
asettaa tehtäväsi ja tavoitteesi jonkinlaiseen arvojärjestykseen. Mitä
tahansa teetkin, niin älä tee sitä puolittaisesti ja
vajaapanostuksella. Yleensä kaikki osapuolet, opintomenestys, työn
tulokset, työnantaja, opetushenkilökunta ja ennenkaikkea Sinä
itse, pettyvät.
Voiko laskareihin vastata pelkkien opetusmonisteiden avulla?
Lyhyt vastaus: Kyllä voi, riittävien esitietojen avulla.
Pitkä vastaus: Laskarit on tehty siten, että niihin kykenee vastaamaan pelkkien
luentomonisteiden avulla. Lisälukemistona tarjotaan noita weppisivuilla
mainittuja kirjoja, mutta niiden hankkiminen ei mielestäni ole
välttämätöntä. Tämä "laskarit perustuvat kirjoihin eivätkä
opetusmonisteisiin" on harhaluulo, joka on jostain syystä elänyt sitkeästi
tällä kurssilla. Näin ei ole, asiallisten esitietojen ja luentokalvojen
perusteella on pystynyt ja pystyy jatkossakin laskemaan kaikki
laskut. Laskujen suorittaminen (=tekeminen) vaatii aikaa ja ymmärrystä
käsiteltävästä aihepiiristä, mutta mahdottomia ne eivät ole.
Mitä ovat asialliset/riittävät esitiedot?
Perustiedot tietoliikennetekniikasta (kyky erottaa puhelinkeskus ja Internet-reititin yms.).
Mikä kurssiko? No, vaikka S-38.118.
Lisäksi täytyy omata perustiedot matematiikasta ja riittävä laskurutiini esim. Laplace-muunnoksen käytöstä differentiaaliyhtälöiden ratkaisussa, todennäköisyyslaskusta, kombinatoriikasta, mittaustekniikasta, jne. Teletekniikka on soveltava tieteenala, joka käyttää hyväksi mm. edellämainittuja alueita. Lisäksi tarvitaan tervettä järkeä ja kykyä tarttua vaikeiltakin tuntuviin tehtäviin riuskalla myötäotteella.
Tarvitseeko ostaa kurssin sivuilla mainittuja kirjoja?
Ei tarvitse, tentti perustuu opetusmonisteisiin ja laskuharjoituksiin.
TAO-osuuden ISDN-ohjeet ovat sekavat. Mitä teen ?
Yritä tulla toimeen sillä ohjeistuksella, mikä on jo
olemassa. Saattaa olla, että oppimisprosessi on tuskaisempi, mutta
oppimistulos parempi. Yksi vaihtoehto on käydä ohjelma läpi, ja sen
jälkeen kerrata oheislukemistosta käsiteltävät asiat.
Eikös joku voisi kirjoittaa ISDN-ohjekirjaa uudestaan?
Kurssiohjelmisto on toimitettu LM Ericssonilta tuossa muodossa ja koneiden
yhteydessä olevat sisältöohjeet määrittelevät lähinnä ne aihealueet, jotka
pitäisi käydä läpi kurssin puitteissa. Ymmärrän kyllä tuskan, kun ohjeiden
ja ohjelmiston rakenne ei vastaa toisiaan. Meillä (labralla, minulla) ei
kuitenkaan ole resursseja (=aikaa) lähteä kirjoittamaan opaskirjaa uudestaan ja
pelkäänkin, että opiskelijoiden täytyy tulla
toimeen niillä ohjeilla, mitkä ovat jo olemassa. Vanhentuneita nuo ohjeet
eivät ole, vaan suoria kopioita oheismateriaalista, joka meille on ohjelmistojen
yhteydessä toimitettu. Saattaa olla, että palaute osuisi paremmin, jos
ottaisitte suoraan yhteyttä LM Ericssoniin, mutta en usko että muutos
olisi kuitenkaan riittävän nopea tämän kurssin suorittamisen kannalta.
Voiko ohjelman asentaa omalle koneelle?
Valitettavasti tuo ohjelmaan tutustuminen omissa oloissa on mahdotonta
lisenssimääräysten takia.
Miksei laskaripisteistä ja -menestyksestä tiedoteta? Eikö kurssin assarille makseta rahaa ? Onhan orjatyövoiman käyttö kai kiellettyä!?
Oikaistaan nyt yksi asia: Kyllä minä rahan saan kaikesta siitä työstä
minkä teen tämänkin kurssin eteen. Mutta, se mistä minulle maksetaan tällä
hetkellä on erikoistutkijan (projekti)virka ja tuohon virkaan ja sen
hoidon edellyttämään 37,5 (tai jotain sellaista) viikkotuntiin ei sisälly
minuuttiakaan opetusvelvollisuutta. Kaikenlainen allekirjoittaneen ja muiden labran tutkijoiden tekemä
opetustyö tapahtuu (ainakin periaatteessa) labran johdon kanssa
tehtyjen, lähinnä suullisten, herrasmiessopimusten pohjalta, siten että kaikki labran tutkijat osallistuvat omalta osaltaan opetukseen. Ja tämä puolestaan
tarkoittaa sitä, että sitten kun viikon tutkimukset on tehty, on aika
laittaa hieman efforttia opetuksen hoitamiseen. Kaikki labran tutkijat tekevät
tutkimusta siihen tahtiin ettei reipas 40 viikkotuntia tahdo riittää ja omasta
puolestani tuntuu täysin mahdottomalta lisätä siihen vielä lisää
opetustehtäviä (laskareiden pidon ja muiden kurssien assaroinnin ja luennoimisen lisäksi). Tämä on
tilanne, eikä näköpiirissä ole helpotusta. Valitettavasti.
Koska kurssin järjestelyt eivät jousta tarpeitteni mukaan tarkoittaa se sitä, että Teletekniikan labra ei välitä (perus)opiskelijoistaan. Miksi näin?
Perusopiskelija (ja jatko-opiskelijat myös) ovat tärkeitä
labralle, mutta opiskelijoita voidaan "hoitaa" ainoastaan sen mukaan miten
siihen muilta hommilta jää aikaa. Tämä on TKK:n arvomaailma ja sitä voi
yrittää muuttaa, mutta valitettavasti sen muuttaminen ei onnistu täältä
ruohonjuuritasolta vaan oikeampi osoite löytyy kenties rehtoraateista ja
vaikka opetusministeriöstä ja tätä kontrolloivasta infrastruktuurista.
Suosittelen ottamaan yhteyttä myös opiskelijajärjestöihin ja vastaaviin.
Labran henkilökunnalle valittaminen on kohtuullisen tuloksetonta,
vuorokaudessa on aikaa 24h, osa siitä käytetään työntekoon valitettavasti
tuon työnteon reunaehdot sanelevat sen, mitä töitä tehdään (tutkimusta tai
opetusta).
Mielestäni perusopiskelija ei ole TKK:lle tärkeä ja se heijastuu suoraan
niihin resursseihin, joita opetukseen TKK:n taholta tarjotaan (verrattuna esim. sisäänoton hillittömään kasvattamiseen). Tavalliset professorit hukkuvat hallintoon ja sen pyörittämiseen, tutkijat, erikoistutkijat
jms. painavat pitkää päivää, jotta TKK:n taso kansainvälisessä
tutkimuksessä säilyy ja kenties jopa paranee, opetusvirkoihin tarjotaan
minimaalista palkkaa (AMK:tkin maksavat opettajilleen paremmin) ja
määräaikaisia virkoja (joka tarkoittaa vähemmän tosissaan olevia hakijoita, jotka
haluaisivat panostaa opetuksen kehittämiseen ja jotka eivät halua miettiä
uuden duunipaikan hakemista viiden vuoden kuluttua). Revi siitä
sitten.
Deadlines, why do I have to adhere to deadlines? I work at a big company and I do not have the time to do the exercises.
Since you are working I assume that you've come across the concept of
deadline. Usually, as far as my experience goes, if you do not meet the
deadline there are some consequences; in work you might lose a bonus or,
even worse, a client. In school, you lose the possibility to earn points
from exercises, possibly are not able to take the examination etc. School,
besides teaching you the tools of engineering, also teaches you something
about life. This might be such a case.
Disclaimer
Vaikka tarkoitukseni onkin vilpittömästi selvittää asioiden tilaa, joidenkin vastauksien sävy saattaa mielestäsi olla "piilovittuileva" (termi lainattu opiskelijoiden anonyymistä kommentoinnista allekirjoittaneelle), mutta itse käyttäisin mieluummin sanaa sarkastinen tai joskus jopa kyyninen. Sitä saatte, mitä tilaatte. Tähän piirteeseen voi suhtautua tosikkomaisesti tai ymmärtävällä huumorintajulla. Valitkaa vapaasti.
Mika Ilvesmäki , email:lynx@tct.hut.fi
ps Jos jonkun polla kestää, niin voi tutkailla tätä sivua Korsoraattorin läpi. Fiilikset välittyvät puolin ja toisin kenties vieläkin terävämmin.
Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan
laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla
vanhentunutta.
Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.