S-38.116 TELETIETOTEKNIIKKA

Seminaari 6.3.1996

ÄLYVERKON KOMPONENTIT

17747B Tapio Joutti Ti N

LYHENNELUETTELO

CCAF Call Control Agent Function, tilaajaliitäntäfunktio

CCF Call Control Function, älyverkkopalvelun ohjausfunktio

CS Capability Set, älyverkon toimintojoukko

CS-1 Capability Set 1, älyverkon toimintajoukko 1

DFP Distributed Functional Plane, hajautettu toimintataso

DTMF Dual Tone Multi-Frequency, äänitaajuusnäppäimistö

EF Elementary Function, FEA:n alkeistoiminto

ETSI European Telecommunications Standards Institute,

eurooppalainen telealan standardoimisjärjestö

FE Functional Entity, toiminnallinen olio

FEA Functional Entity Action, toiminnallisen olion toiminto

GFP Global Functional Plane, globaali tai kokonaistoimintataso

GSL Global Service Logic, globaali palvelulogiikka

IN Intelligent Network, älyverkko

INAP Intelligent Network Application Protocol, Älyverkon sovellus-

protokolla

NCM Intelligent Network Conseptual Model, älyverkon käsitemalli

IP Intelligent Peripheral, älyverkon oheislaite

ITU International Telecommunication Union, standardoimisjärjestö

PE Physical Entity, fyysisen tason olio

POI Point Of Ininitiation, BCP aloituspiste

POR Point Of Return, BCP lopetuspiste

SCCP Signalling Connection Control Part

SCEF Service Creation Environment Function, palvelun luontiympäristö-

funktio

SCP Call Control Point, älyverkkopalvelun ohjauspiste

SSP Service Switching Point, palvelun kytkentäpiste

SF Service Feature, palvelutoiminne

SIB Service Independent Building Block,

palveluriippumaton rakennuslohko

SP Service Plane, palvelutaso

Sisällysluettelo

1 Johdanto

Älyverkko eli IN (Intelligent Network) on kehittyneiden puhelinpalveluiden tarjoamisen mahdollistava verkkoarkkitehtuuri. Sen tavoitteena on tarjota lisäarvopalveluja, joilla on suuri merkitys yritysten kilpailu- ja markkinointikyvylle ja mahdollistaa nopea uusien palvelujen kehittäminen myös rajatulle asiakasjoukolle. Markkina-alueen laajentaminen onnistuu, kun teleoperaattori pystyy tarjoamaan muille yrityksille mahdollisuuden tuottaa erikoistuneita palveluja yrityksen haluamalle kohderyhmälle, jolloin operaattori toimii ainoastaan palvelujen välittäjänä ja palvelujen tarvitseman tekniikan tarjoajana. Markkina-alue kasvaa myös kun operaattori itse tuottaa palveluja. IN:n perusidea on ollut helpottaa palvelujen tuottamista vähentämällä tietoliikenneverkkojen ja laitetoimittajien vaikutusta palvelujen rajoittajina.

1.1 IN:n kehittämisen ja standardoinnin taustatekijät

Puhelinverkko koostuu monien eri valmistajien järjestelmistä, joiden toteutustekniikat ovat hyvin erilaiset. Tämän johdosta uusien palvelujen tuottaminen on mutkaisempaa esimerkkinä ilmaispuhelu (Freephone), joka edellyttää numeronmuunnostietojen talletusta ja ylläpitoa pehelinverkon kaikissa vaihteissa. Ennen uuden palvelun käyttöönottoa jokaisen toimittajan järjestelmään on tehtävä ohjelmien vaatimat muutokset. Tästä seuraa, että uuden palvelun tuottaminen voi kestää usein jopa useita vuosia, mitä ei voida enää mitenkään hyväksyä. Jo kauan operaattorit ovat pyrkineet laiteriippuvasta arkkitehtuurista avoimeen verkkoarkkitehtuuriin, joka mahdollistaa eri laitevalmistajien komponenttien käytön älyverkkojen toteutuksessa. Vaikka avoimeen arkkitehtuuriin siirtyminen on ollut hidasta operaattorien painostus on tuottanut tulosta.

Älyverkon standardointia tekevä ITU-T (International Telecommunication Union, Telecommunication Standardization Sector) määrittelee älyverkkoarkkitehtuurille kaksi periaatetta, joita noudattamalla uusia palveluja on helpompi tuottaa. Arkkitehtuurin on oltava

palveluista riippumaton, mikä tarkoittaa, että uusien palvelujen käyttöönottoon ei saa liittyä kalliita arkkitehtuurimuutoksia,

tietoliikenneverkoista riippumaton ts. arkkitehtuurin ei pidä olla riippuvainen verkon fyysisestä rakenteesta tai vain tietyn valmistajan järjestelmistä.

Tarkoituksena on operaattorin voi vapaasti valita sopivan laitteiston tarvitsematta määritellä palvelua uudestaan mikäli verkon rakenne joskus muuttuu.

Euroopan ETSI (European Telecommunications Standards Institute) ja Yhdysvaltojen ANSI (American National Standards Institute) vaikuttavat ITU-T:hen siten, että saadaan nopeasti kehitettyä realistisia älyverkkostandardeja. Koska Yhdysvaltojen Bellcore (Bell Communications Research) on aloittanut älyverkkostandardoinnin se vaikuttaa vahvasti ANSI:n standardeihin. ETSI:n tarkoituksena on räätälöidä kansainvälisistä standardeista Eurooppaan soveltuvat versiot ja määritellä omat standardit alueilla, joilla tekniikan kehitys sitä vaatii.

1.2 Älyverkon Capability Set 1

CS-1 eli Capability Set 1 on ITU-T :n ensimmäinen vuonna 1992 julkaistu älyverkkostandardi. Mahdollisesti standardoimiskohteen laajuudesta johtuen ITU-T päätti rakentaa älyverkkojen standardoinnissa käytettävät Capability Set-suositukset vaihe kerrallaan eli CS-1:ssä määritellyt palvelut ovat melko yksinkertaisia ja kuluttavat vähän tietokonelaitteiston ja tietoliikenteen resursseja. Seuraavissa CS-suosituksissa ominaisuuksia lisätään askel kerrallaan. Uusien CS:ien on tarkoitus olla alaspäin yhteensopivia, jotta aiemmin tehtyjä älyverkkoratkaisuja ei tarvitse korjata tai purkaa.

Seuraavassa tarkastellaan ITU-T suositusten mukaisen Capability Set 1 standardin älyverkkoarkkitehtuuria ja sen rakennekomponentteja. Koska monet uudet älyverkkopalvelut vaativat ominaisuuksia, joita CS-1 standardi ei tue, älyverkkostandardoinnin mielenkiinto on kohdistunut CS-2 standardin julkistamiseen ja sen mahdollisuuksiin tukea uusia palveluja. Kuitenkin CS-1 standardin merkitys on suuri, koska se oli ensimmäinen ITU-T:n maailmanlaajuinen standardi, jonka pohjalta älyverkkopalveluja oli mahdollista toteuttaa aikaisempaa käytäntöä sujuvammin.

2 CS-1:n palvelut

Palvelut voidaan jakaa kahteen päätyyppiin: puhelun käsittelyyn liittyvät palvelut (puhelun jonotus, osoitteen muunnos reititystä varten jne.) ja palvelujen hallintaan liittyvät palvelut (käyttäjäkohtaiset asetukset, tilastointi, laskutus jne.). Seuraavassa on luettelo CS-1 palveluista:

Abbreviated Dialling (ABD), Lyhytvalinta

Account Card Calling, (ACC), Puhelukortilla soitto

Automatic Alternative Billing (AAB), Automaattinen vaihtoehtoinen laskutus

Call Distribution (CD), Soiton jakelu (yksi soittonumero, useita vastaajia)

Call Forwarding (CF), Soitonsiirto

Call Rerouting Distribution (CRD), Soiton edelleenjakelu (tilanteenmukaiset äänitykset, reitityksen käyttö)

Completion of Call to Busy Subscriber (CCBS), Varatun puhelun yhdistäminen puhelun vapauduttua (CS-1 tukee palvelua vain osittain)

Conference Calling (CON), Ryhmäpuhelu (CS-1 tukee palvelua vain osittain)

Credit Card Calling (CCC), Luottokorttipuhelu

Destination Call Routing (DCR), Lähtöpaikkasidonnainen puhelun reititys

Follow-Me Diversion (FMD), Kohteen saavutettavuusilmoitukseen (puhelinsoitto) perustuva reititys

Freephone (FPH), Ilmaispuhelu

Malicious Calling Identification (MCI), Ilkivaltapuhelun tunnistus

Mass Calling (MAS), Suurivolyyminen soitonjakelu

Originating Call Screening (OCS), Lähtevien puhelujen tunnistus ja valikoiva ulospääsy

Premium Rate (PRM), Lisämaksullinen palvelu

Security Screening (SEC), Soittajan tunnistus suojaustason/prioriteetin mukaan

Selective Call Forwarding on Busy/Don't Answer (SCF), Valikoiva soitonsiirto vatarru/ei vastaa tapauksessa

Split Charging (SPL), Puhelun kustannusten jako

Televoting (VOT), Puhelinäänestys

Terminating Call Screening (TCS), B-tilaajan mukainen puhelunohjaus

Universal Access Number (UAN), Henkilökohtainen puhelinnumero

Universal Personal Telecommunications (UPT), Kansainvälinen henkilökohtainen tietoliikenne (pystyy muuttamaan numeroita, joihin itselle tulevat puhelut siirtyvät)

User-Defined Routing (UDR), Käyttäjän määrittelemä puhelun reititys

Virtual Private Network (VPN), Virtuaalinen puhelinverkko.

3 Älyverkon käsitteellinen malli, INCM

Älyverkon käsitteellinen malli (IN Conseptual Model) on tarkoitettu älyverkkoarkkitehtuurin suunnittelua ja kuvausta varten. Käsitemalli on keskitetty runko, johon standardoinnissa käytetyt mallit ja käsitteet voidaan kiinnittää (kuva 1). Mallissa on neljä tasoa, joista kukin esittää eri abstraktia näkymää älyverkon ominaisuuksista.

Click here for Picture

Kuva 1. Älyverkon käsitteellinen malli (IN Conseptual Model).

3.1 Palvelutaso

Ylin taso, palvelutaso (Service Plane, SP) esittää palvelusuuntautuneen näkymän, jossa ei ole lainkaan toteutukseen liittyvää tietoa ts. älyverkon toteutus ei ole näkyvissä. Palvelut kuvataan loppukäyttäjän näkökulmasta ja palvelutasolta selviää mistä palvelutoiminteista (Service Features, SF) palvelu koostuu. Palvelutoiminteita voidaan käyttää uudelleen muiden palvelujen kuvauksissa. Palvelutoiminne on joko palvelun peruskomponentti (esimerkiksi ilmaispuhelun vastaanottajan veloitus) tai valinnainen lisäkomponentti (esimerkiksi ilmaispuhelussa soittajan numeron selvitys).

3.2 Yleinen toimintataso

Toinen taso, yleinen toimintataso (Global Functional Plane, GFP) esittää älyverkon yhtenä kokonaisena oliona. Se kuvaa yleiskäyttöiset palveluriippumattomat rakennusosat (Service Independent Building Blocks, SIB), yleisen peruspuheluprosessin (Basic Call Process, BCP), puhelun kytkemispisteen (Point Of Initiation, POI) ja purkamispisteen (Point Of Return, POR) peruspuheluprosessin ja SIB-ketjun välillä. Rakennusosat edustavat alla olevan toiminnallisen verkon perustoimintoja. Erityisrakennusosa BCP on yhteydessä muihin SIBeihin. Kukin palvelutoiminne määritellään yleisten palvelulogiikkojen (Global Service Logic, GSL) ja SIBien avulla. Yleinen palvelulogiikka kuvaa missä ja miten SIBit ovat vuorovaikutuksessa BCPn kanssa.

Taulukko 1. IN CS-1 SIB:it ja BCP.

Algorthm SIB                    Screen SIB                      
Charge SIB                      Service Data Management SIB     
Compare SIB                     Status Notification SIB         
Distribution SIB                Translate SIB                   
Limit SIB                       User Interaction                
Log Call Information SIB        Verify SIB                      
Queue SIB                       Basic Call Process SIB          

3.3 Hajautettu toimintataso

Kolmas eli hajautettu toimintataso (Distributed Functional Plane, DFP) esittää hajautetun näkymän älyverkon toiminnoista. Sen sisältämät toiminnalliset oliot (Functional Entity, FE) voivat suorittaa useita yksittäisiä toimenpiteitä, joita sanotaan toiminnallisen olion toimenpiteiksi (Functional Entity Actions, FEA). FEA on atominen toimenpideyksikkö, joka kokonaisuudessaan sisältyy yhteen toiminnalliseen olioon. Jokainen FEA koostuu yhdestä tai useammasta perustoiminnosta (Functional Entity, FE), jotka vuorostaan ovat FEAn atomisia yksiköitä.

Palveluriippumattomat rakennuslohkot, SIBit realisoituvat tällä tasolla FEA-ketjuna. Hajautetut palvelulogiikat kuvaavat SIBit FEA-ketjuina. Joidenkin SIBien toteutukset vaativat toiminnallisten olioiden välistä tietojensiirtoa. Tämä tietojensiirto toteutuu fyysisen tason INAP (IN Application Protocol) sovellusprotokollan avulla.

Kuvasta 2 havaitaan, että palvelut voivat jakaa saman palvelutoiminteen ja yksi palvelutoiminne voi koostua useista SIBeistä. Kun tarvitaan useampi kuin yksi toiminnallinen olio (esim. SSF, SCF, SDF), hajautetun toimintatason toiminnallisten olioiden toimintojen välillä esitetään tietovirrat.

Click here for Picture

Kuva 2. Palvelujen hajauttaminen.

3.4 Fyysinen taso

Alin fyysinen taso (Physical Plane) määrittelee mitä fyysisiä olioita ja protokollia verkossa on. Tasolla määritellään myös mitkä toiminnalliset oliot toteutetaan missäkin fyysisissä olioissa (Physical Entity, PE).

Fyysiselle tasolle siirryttäessä edellisen tason toiminnalliset oliot määräävät fyysisen olion käyttäytymisen. Jokainen toiminnallinen olio on sijoitettava yhteen fyysiseen olioon ja jokainen fyysinen olio sisältää yhden tai useamman toiminnallisen olion.

3.5 Älyverkon toiminnallinen arkkitehtuuri

Hajautettu toimintataso esittää kuvaamaan älyverkon toiminnallista arkkitehtuuria, jossa FEAt on ryhmitetty toiminnallisiksi alueiksi esimerkiksi palvelun kytkentäfunktio (Service Switching Function, SSF), palvelun ohjausfunktio (Service Control Function, SCF) jne., jotka kommunikoivat keskenään referenssipisteiden (kuvassa 3 referenssipisteet D, E ja F) kautta kulkevien tietovirtojen avulla.

Click here for Picture

Kuva B. ITU-T määrittelemä toiminnallinen älyverkkoarkkitehtuuri (hajautettu toimintataso Q.1211 mukaan).

Taulukko 2. Kuvan 3 lyhenteet

CCAF          Call Control Agent Function                          
SSF           Service Switching Function                           
SRF           Specialised Resource Function                        
SMF           Service Management Function                          
SCEF          Service Creation Enviroment Function                 
CCF           Call Control Function                                
SCF           Service Control Function                             
SDF           Service Data Function                                
SMAF          Service Management Access Function                   

4 Älyverkon komponentit

Älyverkon toiminnalliset oliot, esimerkiksi palvelun kytkentäfunktio SSF, voidaan jakaa useisiin fyysisiin olioihin (taulukko 3).

Taulukko 3. Toiminnallisten olioiden ja fyysisten olioiden yhteys (Q.1205).

          SSF/CCF   SCF       SDF       SRF       SMF       SCEF      SMAF      
SSP       Mandator  Optional  Optional  Optional                                
             y                                                                  
SCP                 Mandator  Optional                                          
                    y                                                           
SDP                           Mandator                                          
                              y                                                 
IP        Optional                      Mandator                                
                                        y                                       
Adjunct             Mandator  Mandator                                          
                    y         y                                                 
Service   Mandator  Mandator  Mandator  Mandator                                
Node         y      y         y         y                                       
SSCP      Mandator  Mandator  Mandator  Optional                                
             y      y         y                                                 
SMP                                               Mandator  Optional  Optional  
                                                  y                             
SCEP                                                        Mandator            
                                                            y                   
SMAP                                                                  Mandator  
                                                                      y         

Taulukko 4. Taulukon fyysisten olioiden lyhenteet

SSP           Service Switching Point                              
SCP           Service Control Point                                
SDP           Service Data Point                                   
IP            Intelligent Peripheral                               
SSCP          Service Switching and Control Point                  
SMP           Service Management Point                             
SCEP          Service Creation Enviroment Point                    
SMAP          Service Management Access Point                      

Seuraavissa kappaleissa on joidenkin taulukossa mainittujen olioiden kuvaukset. Kuvassa 4 on yksi mahdollinen älyverkkokonfiguraatio, missä kukin toiminnallinen olio on kuvattu suoraan fyysisenä oliona.

Click here for Picture

Kuva 4. Eräs älyverkkoarkkitehtuuri.

4.1 Palvelun kytkentäpiste SSP

Palvelun kytkentäpiste (Service Swithing Point, SSP) käsittää puhelun valvontafunktion CCF ja palvelun kytkentäfunktion SSF (kuva 5). CCF tarjoaa puhelujen kytkennän peruspalvelut. SSF on liitetty CCFn yhteyteen ja tarjoaa liittymän älyverkon muihin fyysisiin olioihin esimerkiksi palvelun valvontapisteeseen SCP ja älyverkon oheislaitteisiin (Intelligent Peripheral, IP).

Taulukon 3 mukaan SSP voi valinnaisesti sisältää palvelun valvontafunktion SCF, erityisresurssifunktion SRF tai palvelun tietofunktion SDF. Jos SSP on paikallinen keskus, se sisältää myös puhelunvalvonnan agentti funktion (Call Control Agent Function, CCAF).

Palvelupuhelujen hallinnan keskittäminen palvelun valvontapisteeseen SCP mahdollistaa puhelun kytkentätapahtuman hetkellisen keskeytyksen, kunnes esimerkiksi palvelun tietokannasta SDP on haettu puhelun käsittelyohjeet. Puhelun käsittelyn keskeytys perustuu ennalta-asetettujen ehtojen eli triggerien (esimerkiksi tietty numerovalinta tai linjan jokin tila) laukeamiseen tietyissä puhelun käsittelyvaiheissa. Kuvasta 4 havaitaan, että SSP toiminnallisuus voidaan toteuttaa sekä paikallisiin vaihteisiin että kauttakulkuvaihteisiin, joskin niissä käytetyt triggerit ovat erilaiset.

Click here for Picture

Kuva 5. Palvelun kytkentäpiste SSP.

Älyverkon puhelumalli (IN Call Model)

Erotettaessa puhelun ohjaus SSPn puhelinvaihteesta ohjausjärjestelmä tarvitsee puhelulle referenssimallin, joka mallittaa palvelulogiikan tarvitsemat herätteet ja puhelinvaihteelle annettavat ohjauskäskyt. Tätä mallia sanotaan älyverkon puhelumalliksi (IN call model).

Puhelumalli perustuu puhelun tilamalliin (Basic Call State Model, BCSM), puhelun eri vaiheet määritellään puhelun tilojen (Points In Call, PIC) ja tilamuutosten havaintopisteiden (Detection Points, DP) avulla. Puhelun tilamallit BCSM ovat tulevan johdon (Originating BCSM, O_BCSM) ja lähtevän (Terminating BCSM, T_BCSM) johdon ääreellisiä tilakoneita.

4.2 Palvelun ohjauspiste SCP

Palvelun ohjauspiste SCP on tietokonejärjestelmä, jossa on älyverkkopalvelujen ohjausohjelmistot (palvelulogiikat). SCP tietokonejärjestelmältä vaaditaan suurta käsittelytehoa, korkeaa luotettavuutta/käytettävyyttä, nopeita vastausaikoja ja suuritehoista yhteyttä tiedonhallintajärjestelmään. SCP on tavallisesti huipputehokas reaaliaikajärjestelmä, jossa on SCP solmun varusohjelmisto ja palvelulogiikan ajoympäristö Service Logic Execution Environment, SLEE. SCP solmun varusohjelmisto käsittää merkinantojärjestelmätuen, tiedonhallinnan tietoliikenteen, tapahtumankäsittelyn ja hälytysraportoinnin.

Palvelulogiikka on koottu vakiomuotoisista ohjelmiston rakennelohkoista palvelujen kehitysympäristössä Service Creation Environment, SCE. Hallintajärjestelmän tehtävänä on valmiiden palvelulogiikkojen asentaminen televerkkoon.

SCP voidaan yhdistää keskuksiin (SSP) monella tavalla esimerkiksi signalointiverkolla tai ns. adjunct prosessorina, joka käyttää nopeaa tiedonsiirtokanavaa..

4.3 Palvelusolmu, Service Node

Palvelusolmu voi tarjota älyverkkopalveluja ja joustavia vuorovaikutusmahdollisuuksia käyttäjille. Se kommunikoi suoraan yhden tai useamman keskuksen (SSP) kanssa käyttäen point-to-point signalointi- ja puhekanavayhteyksiä. Palvelusolmu sisältää seuraavat funktiot: SCF, SSF, SDF ja SRF. Se tarjoaa monikäyttöisiä integroituja resursseja esimerkiksi ääniviestimiä, puheen ja DTMF-näppäinten tunnistimia, joita voidaan käyttää puhelun aikana ja jakaa samanaikaisesti usean keskuksen (SSP) kanssa.

Verkon reuna-alueille hajautettu palvelusolmu on vaihtoehtoinen ratkaisu keskitetylle SCPlle ja verkon IP oheislaitteille. Palvelusolmua käytetään verkon reuna-alueella lähipalvelujen esimerkiksi puhepostin toteutukseen.

4.4 Älykäs oheislaite, Intelligent peripheral IP

Älykkäät oheislaitteet IP tarjoavat monia erityistoimintoja (Specialised Resource Function, SRF). IP voi lisäksi sisältää SSF/CCF voidakseen kytkeytyä toisiin IP oheislaitteisiin. Esimerkkejä IP resursseista ovat:

asiakaskohtaiset ketjutetut äänitteet,

DTMF numeroiden keruu,

puhesyntetisoija ja puheentunnistus,

konferenssikytkennän siltaus,

informaation jakelun siltaus,

äänigeneraattori,

protokollamuunnin,

tekstin syntetisointi puheeksi.

IP voidaan kytkeä yhteen tai useampaan vaihteeseen mahdollistaen kalliiden erityisresurssien tehokkaan yhteiskäytön. IPn sijainti verkossa riippuu monista tekijöistä esimerkiksi kustannuksista, palvelun operoinnista ja suoritstehosta.

4.5 Signalointiverkko

Signalointiverkkoa käytetään älyverkon eri komponenttien väliseen kommunikaatioon ja välittämään ohjausinformaatiota älyverkon osien (SCP, SSP, SDP ja IP) kesken. Älyverkon sovellusprotokolla INAP tarjoaa standardoituja sanomia älyverkon palvelupisteiden (SCP, SSP, SDP ja IP) välille. INAP protokolla käyttää yhteydetöntä tapahtumankäsittelypalvelua (Transaction Capabilities, TC) ja signalointijärjestelmä SS#7:n SCCP (Signalling Connection Control Part). INAP on kuvattu ASN.1 kielellä suosituksessa ITU-T Q.1218 ja ETSIn Core-INAP standardissa.

4.6 Palvelun luontiympäristö SCE

ITU-T:n CS-1 määrittelyyn ei sisälly yksityiskohtaisia standardeja palvelun kehitysympäristön funktiosta (Service Creation Environment Function, SCEF), mutta se yksilöi funktion ja sen yhteydet muihin funktioihin esimerkiksi palvelun hallintafunktioon Service Management Function, SMF.

Palvelujen luontiympäristö SCE tarjoaa työkalut uusien palvelujen nopeaan luontiin käyttäen oliosuuntautunutta ohjelmointitekniikkaa ja uudelleenkäytettäviä rakennusosia, joita hallitaan graafisen käyttöliittymän avulla. Edelleen on tarjolla palvelujen simulointia ennen niiden realisointia.

SCE työkalujen avulla uuden palvelun vaatimaa suunnitteluaikaa voidaan lyhentää huomattavasti verrattuna vastaavan palvelun toteutukseen puhelinvaihteeseen. Tämä luonnollisesti edellyttää, että SCE työkaluissa käytetään perusteellisesti testattuja rakennuslohkoja.

Tällä hetkellä palvelunkehitysympäristöt ovat melko vahvasti sidoksissa toimittajien omiin arkkitehtuuriratkaisuihin.

4.7 Palvelun- ja verkonhallintajärjestelmät

Palvelunhallintajärjestelmiä ei ole myöskään standardoitu ITU-T:n CS-1 suosituksissa. Standardointijärjestöt tutkivat parhaillaan älyverkkoarkkitehtuurin ja televerkon hallintajärjestelmän TMN (Telecommunications Management Network) standardien yhteensovittamista.

Palvelujen hallintajärjestelmä, joka on yhdistelmä palvelujen hallintafunktiosta (Service Management Function, SMF) ja käyttöfunktiosta (Service Management Access Function, SMAF) tarjoaa käytön tukijärjestelmän (Operations Support System) palvelujen hallintaan, asennukseen, SCPssä ja palvelutietokannassa olevien asiakastietojen ylläpitoon.

5 Lähdeluettelo

[BTTJ95] Abernethy, T.W., Munday, A.C., Intelligent networks, standards and services. BT Technology Journal, vol. 13 no. 2, 1995.

[GARR93] Garrahan, James J., et al., Intelligent Network Overview. IEEE Communications Magazine, March 1993.

[MART95] Martikainen, Olli, et al., Tutorial on Intelligent Networks. IFIP in '95 Conference, Copenhagen, 28.-31.8.1995.

[KUNG95] Kung, R., Paul, E., The Intelligent Network. Commutation & Transmission, no. 2, 1995.